►L’Orquestra de Cambra de l’Empordà inicia una nova etapa cooperativa sota el nom ORTHEMIS. El nom, que en llatí significa libèl·lula, prové de la barreja de les paraules orchestra, theatre, miscelany, els tres elements que més caracteritzen a la formació gironina. Són una de les principals formacions estables de Catalunya i s’han guanyat el reconeixement internacional amb les propostes que hibriden teatre gestual, humor i música clàssica.

►”La libèl·lula també simbolitza la renovació de les forces”, apuntava Queralt Garcia, sòcia de la cooperativa, en roda de premsa. Unes forces que van necessitar per rellançar la formació. Creada l’any 1989 amb l’objectiu d’acostar la música clàssica a pobles de Catalunya que no gaudien de temporades estables, la crisi econòmica i problemes interns van abocar al tancament de la Fundació de la quan depenia l’orquestra, l’any 2008. El projecte va renéixer quan els músics van prendre les regnes de la formació i van fitxar al director escènic Jordi Purtí, amb qui van desenvolupar una nova línia d’espectacles híbrids i innovadors.

►’Concerto a tempo d’umore’ va ser la primera creació i va tenir una gran acollida arreu del món. Més de 365 representacions van donar un nou impuls a l’Orquestra, que els va permetre recuperar tant l’estabilitat econòmica com treballar el seu vessant més internacional. “No ens fa por investigar i trobar noves maneres d’apropar la música clàssica al públic”, afirmava Queralt Garcia. Han desenvolupat un llenguatge particular, lúdic i universal, i s’han convertit en la porta d’entrada a la música clàssica per a milers d’espectadors. Admeten que els comporta un treball exhaustiu d’oficina, assajos, i de classes d’interpretació, ja que “no estem acostumats a veure músics movent-se i interpretant un concert, i requereix una exigència musical i teatral molt gran”, com ha apuntat el director Jordi Purtí.

►El ‘Concerto’ els va obrir les portes als festivals escènics més importants d’Europa, com Avinyó, Edimburg o Friburg, però també a Llatinoamèrica i Àsia. Al desembre, si la crisi del coronavirus ho permet, iniciaran una gira d’un mes i mig per la Xina. Abans faran una estada al Teatre Condal de Barcelona, on presentaran el seu nou espectacle “DESCONCERTO”, en quatre úniques funcions del 17 d’abril al 10 de maig de 2020.

►Tampoc obliden el vessant més musical. “Volem arribar a cada racó del territori i això ens caracteritza i ens fa especials”, afirmava el músic David Sanmartí. La custòdia de la vessant musical l’han encomanat a l’altre director de l’orquestra: Diego Miguel-Urzanqui. Ho fa mitjançant un cicle de quatre programes a l’any i una intensa gira d’estiu a l’Empordà. També lluiten per preservar i modernitzar un gran fons de sardanes, per “aportar una visió de la música tradicional des del clàssic”, segons Miguel-Urzanqui. També treballen les creacions de compositors de l’Empordà per realçar el so de la mediterrània al costat de grans peces de la música clàssica universal.

►Amb el canvi de model cap a l’autogestió cerquen “la felicitat de cada músic i el seu desenvolupament professional i personal, així com reportar un benefici a la societat”, afirmava Sanmartí. Aquesta dimensió social la treballen juntament amb ONG’s per acostar la música amb gent en risc d’exclusió social.