►Del 2 al 6 de juliol de 2025.

►Ahir al matí, el Palau de la Virreina va acollir la presentació de Sardana Superstar, una obra amb llibret, música, lletres, i direcció escènica i musical d’Arnau Tordera I, amb codirecció d’Antoni Font-Mir i amb els músics de Cobla Cani-Gó!. 

►L’espectacle està protagonitzat per Maria Cirici, Mireia Lorente-Picó, Miquel Malirach i Pol Blancafort.

►És una producció d’Arnau Tordera I, Fira Mediterrània de Manresa i el Teatre Kursaal de Manresa.

Letícia Martíndirectora del Grec Festival de Barcelona, ha iniciat la trobada donant la benvinguda a la companyia i celebrant que, en un moment d’efervescència del teatre musical, des del festival de referència de les arts escèniques es doni suport a aquest sector. Martín també ha destacat que la programació de l’obra dins del Festival serveixi perquè el públic barceloní descobreixi un espectacle que ja s’ha pogut veure en diferents ciutats de Catalunya.

►Tot seguit ha pres la paraula Daniel Anglésdirector artístic del Teatre Condal, que ha fet èmfasi en la relació que ha mantingut amb el creador de l’espectacle, Arnau Tordera I“Fa molts anys que el conec i sempre m’han cridat molt l’atenció les coses que li passen pel cap. I quan vaig saber que volia fer aquesta peça musical sobre la sardana, amb el so de la cobla, em va despertar molta curiositat saber com es materialitzaria i estic convençut que valdrà molt la pena”.
►El director artístic del Teatre Condal ha remarcat que l’estrena d’aquest espectacle segueix la línia programàtica del teatre, que implica el suport dels musicals en català i de creació.

Arnau Tordera, ideòleg i creador de l’espectacle que, a més de codirigir l’espectacle, signa el llibret, lletra música i direcció musical, ha confessat sentir-se molt il·lusionat de poder portar Sardana Superstar a Barcelona; i encara més en un escenari com el del Teatre Condal, que ostenta una trajectòria ferma d’aposta pel musical:

“Hem fet gira prèvia per Catalunya, vam estrenar a la Fira Mediterrània de Manresa, també hem estat a Vic i a Girona i ara, finalment, arribem a Barcelona.”  

►Parlant de l’espectacle, l’autor ha destacat com n’és de significatiu una obra vertebrada per un gènere tan poc habitual sobre l’escenari com la sardana.

Sardana Superstar és el primer espectacle de teatre musical que utilitza un element com la sardana per a construir la seva trama. Tot l’espectacle es vehicula a través del fenomen de la sardana. En escena tenim un elenc de quatre intèrprets extraordinaris, acompanyats per la música en directe de la Cobla Cani-Gó! i, gràcies a Som Sardana, tindrem a l’escenari la participació de cinc colles sardanistes, i tots aquests elements junts formen un equip prodigiós.” 

►Pel que fa a la participació de les colles sardanistes, Tordera ha explicat que “les colles han format part de l’espectacle des del primer moment. Sempre hem incorporat colles del lloc on es feia la funció, i en aquest cas hem buscat colles de Barcelona.”  

Arnau Tordera també ha compartit la riquesa de la cobla, no només en el context de la sardana clàssica, sinó també com a evocadora d’un teixit cultural ric i ple de matisos:
“La música de l’espectacle evidentment inclou sardanes, però la cobla es un instrument que te una capacitat estilística molt més ample de la que habitualment tenim en consideració. A l’obra hi apareix música d’estils molt diversos: des de sardanes històriques, peces icòniques del gènere, a una gran quantitat de música nova composta per mi mateix que fa servir la cobla com a orquestra. És un musical que recomano fervorosament als que són devots del món sardanístic, però crec que també pot funcionar molt bé com a bona porta d’entrada a aquest món. Aquest és un musical que aposta per trencar prejudicis i per suggerir a la gent que s’aventuri a venir a veure alguna cosa així.” 

►Pel que fa a l’argument d’aquest espectacle tan particular, Arnau Tordera proposa una distòpia futurista que planteja la necessitat d’un retorn a les arrels com a antídot contra la davallada de la civilització; una trama acolorida, però amb evidents ramificacions i referències als esdeveniments i problemàtiques que afrontem dins la societat contemporània.

“L’acció de Sardana Superstar se situa unes quantes dècades per davant de l’època contemporània i és, per tant, una peça futurista. La història ens explica que hi ha hagut un cataclisme mundial i davant d’aquesta situació no hi ha una altra possibilitat que aferrar-se a la cultura popular, aquella que té el seu fonament en la història, en els ancestres, en conèixer la revelació del secret d’aquesta cultura que no s’esgota per molt que passin els anys. La cultura popular sempre és moderna, perquè sempre té sentit en el present. En la història hi ha representats estaments de la societat com el govern, el coneixement, la ciència, o el poble, que acaba sent la part amb la qual connectes més com a espectador. L’univers del musical sempre ha jugat amb la hipèrbole, d’aquí el nom de «Superstar» que és una referència òbvia a Jesucrist Superstar, substituint aquest profeta en aquest cas per la sardana.”  

►Aquest és el segon llibret que Arnau Tordera porta a escena: “amb el meu primer musical, Deixa’t estar de romanços, vaig començar a experimentar en la creació de llibrets. Jo crec que sempre he estat un dramaturg musical, porto dècades fent cançons i sempre m’he vist així, així que simplement ha estat una evolució natural. He volgut apostar per fer un musical creat íntegrament per mi, i m’ha agradat haver de confrontar-me només amb les meves idees, i estic molt satisfet amb el resultat.”

Miquel Malirach, un dels intèrprets de l’espectacle ha explicat la seva llarga vinculació al món sardanista i de la cobla: “Per a mi es un plaer poder formar part d’un espectacle musical com aquest, perquè els meus orígens estan vinculats a la sardana i ara, gràcies a això puc viure les sardanes des d’un altre lloc.”

Mireia Lorente-Picó, qui interpreta tres personatges diferents al llarg de l’obra, ha fet èmfasi en el canvi que ha suposat la seva participació en l’espectacle en la seva vinculació amb la sardana: “La meva relació amb la sardana era més passiva, gaudia escoltant-les, però no anava més enllà. I gràcies a aquest projecte n’he pogut aprendre molt.”

Maria Cirici ha destacat la preparació que hi ha al darrere del projecte i com només una figura com la d’Arnau Tordera podia dur-lo a terme: “És un espectacle sorprenent, quan vam llegir el guió tots vam quedar molt sorpresos de les bogeries que sortien del cap de l’Arnau. Ell ha pensat l’espectacle per a que tot funcioni com un rellotge, és un espectacle que va de sorpresa en sorpresa i no decau en cap moment.”

►Per cloure la presentació, Arnau Tordera ha remarcat el caràcter participatiu de l’espectacle, on es convida al públic a formar part de l’obra: “Hi ha una falca a l’inici de l’espectacle que anima al públic que vulgui ballar sardanes al llarg de la funció si vol. Fins ara, a totes les funcions, hi ha hagut gent que s’ha posat a ballar sardanes.”