★Íñigo Santamaria, és l’autor del llibre amb més rigor i més extens de teatre musical que s’ha editat mai a Espanya, i que conta de més de 200 obres de teatre cantat en català.

►un recorregut per totes aquelles produccions músico-teatrals estrenades al nostre país des de 1955 (data de la presentació davant un públic que omplia totalment el Teatro de la Zarzuela de Madrid de l’adaptació al castellà del famós musical de Rodgers i Hammerstein South Pacific) fins a finals del 2012 (any que es va tancar amb l’estrena, al teatre barcelonès Almeria Teatre, de Over the moon, un recorregut en llengua catalana per les composicions teatrals de Jonathan Larson, autor, entre altres, del revolucionari musical Rent). Dos espectacles conceptualment molt diferents que il·lustren a la perfecció la gran riquesa de formes i formats que es recullen sota l’ampli ventall de possibilitats d’allò que anomenem Teatre Musical, Teatre Musical Modern o, de vegades, senzillament Musical.

►Una edició limitada de 100 exemplars de  gairebé 1600 pàgines i gran format (23×31 cm),  sorgeix com a homenatge a Xavier Martínez, gran aficionat al teatre musical i incansable col·leccionista. Prenent com a base la seva col·lecció  i com a impuls la seva energia i dedicació, al llarg de sis anys s’ha anat construint aquesta guia il·lustrada que veurà la llum a finals de desembre.

►S’ha intentat donar molta importància a la part visual i gràfica, de manera que el llibre conté més de 4000 fotografies i il·lustracions que acompanyen el text i que faciliten al lector la recreació visual de cada obra.

►A més s’inclou una secció de discografia associada on es pot trobar informació de més de 300 gravacions relacionades i un detallat índex onomàstic de 39 pàgines amb més de 10.000 entrades d’artistes, creadors, companyies i títols.

►És obligat esmentar l’orgull que suposa que el llibre contingui un pròleg del gran actor i director teatral Josep Maria Pou, enorme aficionat al teatre musical i que des de 1885 fins al 2001 va conduir, juntament amb Concha Barral, el programa de RNE dedicat als musicals La Calle 42, un programa de ràdio mític que va fer sorgir tota una generació d’aficionats al gènere.

►Quant als continguts, cal dir que el primer volum conté informació sobre un dels musicals que dóna títol al llibre: Al Sur del Pacífico (South Pacific). La seva estrena el 1955 al Teatro de la Zarzuela de Madrid s’ha de considerar com el moment d’inflexió més important de la història del musical modern al nostre país. Feia just sis anys de la seva estrena a Broadway, en uns temps en els quals l’accés a la informació internacional de tots tipus no tenia res a veure amb l’actual. El cert és que el públic que omplia el teatre madrileny no sabia com catalogar aquella partitura melòdica completament integrada en un llibre fluïd, que no seguia les estructures habituals de la revista o de la sarsuela, i a més envoltada d’una escenografia de Burmann que va arribar a ser considerada superior a l’ original. I al darrera de tot això, sota els auspicis del productor José Tamayo, Luís Sagi-Vela, gran baríton espanyol i molt aficionat al teatre musical que havia conegut a Nova York. Tan aficionat que s’atreviria fins i tot a escriure el llibret per a un nou musical (Ella, el amor y el peluquero), protagonitzar-ne alguns o àdhuc tornar als escenaris després de la seva retirada per interpretar a Don Quijote a El hombre de La Mancha, al costat de Nati Mistral.

►També es podran trobar altres títols mítics com Caridad de noche (Sweet Charity), protagonitzat i produït per Marujita Díaz, un altre dels molts noms propis importants que esperem que el lector descobreixi en les línies d’aquest llibre. O Barnum, o Annie. Però també molts musicals de creació pròpia que es van anar estrenant al llarg de la geografia espanyola i que van començar a marcar un camí, amb molts revolts, desviaments i dreceres, els quals ens han portat fins on ens trobem en l’actualitat.

►I si en el primer volum ens trobàvem amb la primera meitat del títol d’aquesta guia il·lustrada, en el segon trobarem la segona, Over the moon, el musical l’estrena del qual, el desembre de 2012, tanca cronològicament el llibre. I a més és un bon exemple de la riquesa i varietat que el gènere ha anat guanyant des de 1955: un musical de petit format, creat i integrat per gent molt jove però ja amb molta experiència, en un teatre com l’Almeria Teatre de Barcelona amb vocació de risc i creant una obra sense un fil narratiu definit però ben clar, a partir de temes del malaguanyat compositor de culte Jonathan Larson. El títol Desde Al Sur del Pacífico hasta más allá de la Luna suggereix un viatge, i aquesta sensació de viatge és la que s’ha intentat transmetre; començàvem el 1955 en un establert teatre com el de La Zarzuela, amb un musical importat de Broadway i amb un elenc molt conegut pel públic i acabàvem en un teatre petit, amb un equip que estava fent-se un nom i un musical orientat cap a les noves generacions. Aquests són només els punts de partida i d’arribada; entremig moltes coses per descobrir, molts gèneres i formats diferents, molts noms propis que els han possibilitat.

►En el segon volum també hi estan recollides les diferents produccions de Die Dreigroschenoper, que sota diversos títols s’han anat estrenant al nostre país. Aquesta obra de Kurt Weill i Bertolt Brecht, que trenca la norma no escrita que diu que les cançons en un musical han de fer avançar l’acció, ha gaudit de vuit produccions diferents, amb aproximacions molt diverses. El fet de poder veure les seves fitxes corresponents en l’ordre cronològic amb el qual es van presentar també ens ensenya molt sobre l’evolució del musical a Espanya (i sobre el propi país) en tots aquests anys que les separen, (1963-2011)

►I ja en el tercer volum, a més de continuar amb els musicals restants no recollits en els altres dos, s’inclou un apartat de discografia existent. Per desgràcia, però com és habitual, no ha quedat constància de moltes de les obres, més enllà de les tasques d’arxiu que entitats com CDT, MAE, Fundación Juan March o fins i tot alguns teatres realitzen de forma excepcional. Malgrat tot tampoc és menyspreable el nombre de gravacions disponibles, la qual cosa ha estat fruit de l’imponent esforç de molts artistes, creadors i productors que tot i saber com és d’efímer el mateix event teatral per definició, l’hi han donat una perpetuïtat recollint lletres i músiques en els diferents suports físics (o digitals) disponibles en cada moment.

També es poden trobar en aquest volum algunes fitxes reduïdes d’obres o esdeveniments que hem entès mereixen estar recollits per la seva importància o per ser exemple de formes diferents d’entendre o difondre el teatre musical. És el lloc per algunes produccions infantils i esdeveniments corals que serviren per fomentar i generar públic, per concerts de grans noms internacionals del musical que van visitar el nostre país o per campanyes teatrals com la de la Dirección General de Tráfico (DGT) que mitjançant musicals intentava transmetre normes de seguretat vial.

►I com en tot llibre, un extens índex amb el qual poder jugar a descobrir títols, actors, directors, crítics de teatre i autors i el paper que han jugat en aquestes gairebé sis dècades de Teatre Musical a Espanya.

►Les reserves es poden fer a través de l’email guiateatromusical@gmail.com indicant el nom i el nombre de còpies que es desitja reservar o a través de la secció de “compra” a la pàgina web www.guiateatromusical.com; igualment hi ha una pàgina de facebook www.facebook.com/guiateatromusical/ en la qual s’aniran afegint actualitzacions i algunes curiositats addicionals sobre el llibre.