►El Gran Teatre del Liceu presenta una nova temporada 25/26 marcada per l’imprevisible amb un repertori que abasta composicions de nova creació, noves produccions, les batutes internacionals més aclamades, directors i directores d’escena de prestigi i els millors cantants d’arreu del món. El Liceu continua avançant en un període de consolidació i evolució, orientat cap a la seva singularitat i la recerca constant de l’excel·lència.

►Sota el concepte “imprevisible”, la nova programació explora la capacitat de sorprendre i transcendir les expectatives. Amb un projecte coherent i ambiciós, el Liceu busca adaptar-se a un entorn canviant i contribuir al llegat cultural.

►El Liceu inicia una temporada que convida el públic a submergir-se en l’única certesa possible: l’experiència de viure l’imprevisible. Una temporada marcada per grans títols i enriquida per “les veus de l’imprevist”, que oferiran lectures interdisciplinàries per explorar les emocions més profundes. Amb l’objectiu de consolidar-se com un centre de les arts i el pensament, el Liceu comptarà amb la participació dels artistes Marina Abramović, Santi Moix, Joan Jonas, Enric Casasses, Gonzalo Guzmán i Eulàlia Valldosera.

L’art de l’imprevist: veus que il·luminen, directors que reinventen, batutes que somien

►El Liceu continuarà sent un referent de la lírica, amb la presència dels noms més destacats de l’escena operística actual, entre els quals sobresurten Lise Davidsen, Asmik Grigorian, Renée Fleming, Javier Camarena, Pretty Yende, Juan Diego Flórez, Luca Salsi, Ambrogio Maestri, Iréne Theorin, Michael Spyres, Michael Fabiano, Daniela Barcellona, Roberto Alagna, Clay Hilley, Ekaterina Semenchuk, Julia Lezhneva, Peter Mattei, Franco Fagioli, Violeta Urmana, Matthew Polenzani, Anastasia Bartoli, Adriana González o Konstantin Krimmel, entre d’altres.

►A més, Teatre oferirà un espai destacat a les grans veus nacionals, amb cantants com ara Xabier Anduaga, Saioa Hernández, Sara Blanch, Serena Sáenz, Simón Orfila, Àngel Òdena, David Alegret, Marina Monzó, Gemma Coma-Alabert, Carles Pachon, Joan Martín-Royo que assumiran alguns dels rols protagonistes de la temporada.

►La temporada 25/26 acollirà alguns dels directors d’escena més reconeguts, com ara Àlex Ollé, Barrie Kosky, Laurent Pelly, Christof Loy, Phelim McDermott, Mario Gas, Bárbara Lluch, Romain Gilbert o Marta Pazos. També amb algunes de les batutes més internacionals, incloent-hi les de Josep Pons, Jordi Savall, Karen Kamensek, Giovanni Antonini, Diego Matheuz, Susanna Mälkki, Daniel Oren, René Jacobs, Marc Minkowski, Rinaldo Alessandrini, Henrik Nánási o Paolo Arrivabeni.

ÒPERA. La bellesa de l’imprevisible

►La nova temporada operística presenta una programació vibrant, que fusiona produccions innovadores amb grans clàssics.

►L’inici de la nova temporada serà el 22 de setembre de 2025 amb l’òpera La guineueta astuta de Leoš Janáček. Barrie Kosky és el director d’escena d’aquesta coproducció amb la Bayerische Staatsoper de Múnic. El director Josep Pons, ampli coneixedor del compositor i de la seva prodi­giosa escriptura orquestral, farà una lectura magistral de l’obra. El baríton suec Peter Mattei oferirà una interpretació commovedora i sàvia com a Guardaboscos. Elena Tsallagova encarna la petita Guineu, i Paula Murrihy la Guineu carismàtica. Per celebrar els 25 anys del Petit Liceu, La guineueta astuta, primer títol de la temporada, s’ofereix amb entrades a meitat de preu respecte a una òpera escenificada convencional, a totes les seves funcions. Abans de la inauguració (20 de setembre), el títol compta amb una primera funció exclusiva en el marc del programa ‘Òpera entre generacions’, a un preu de 35 € per compartir grans i joves la passió per l’òpera. També serà la primera òpera que s’emetrà en directe a través de Liceu OPERA+ després del rellançament de la plataforma.

►Un dels moments més especials de la temporada és l’arribada de la nova producció de Tristan und Isolde de Richard Wagner amb la direcció d’escena de Bárbara Lluch. El debut mundial de Lise Davidsen en el paper d’Isolde al Gran Teatre del Liceu, amb Susanna Mälkki a la batuta, és un dels moments més esperats dins el panorama líric mundial. Al seu costat, Clay Hilley encarna­rà el personatge de Tristany, un dels papers més durs però més fascinants del repertori. La promesa d’aquestes funci­ons inoblidables subratllen el Liceu com a temple wagnerià per excel·lència.

►En el capítol de les noves produccions de l’imprevisible es troba la nova mirada que Marta Pazos fa de Le nozze de Figaro de Wolfgang A. Mozart. Aquesta proposta confrontarà els espectadors amb la noció de seducció, al mateix temps en què planteja què significa ser home o dona en la societat actual o quins límits posem al nostre desig. Giovanni Antonini es posa al capdavant d’aquesta colossal partitura i dirigeix les excepcionals veus de Sara Blanch i Konstantin Krimmel, entre d’altres.

►Dins l’apartat de les noves produccions, l’aposta per la creació contemporània es concreta en el projecte de microòperes anomenat Oh!pera, que té com a mentor el director Àlex Ollé, artista resident del Teatre. En la seva cinquena edició, aquesta col·laboració amb la Regidoria de Turisme i Indústries Creatives, el Disseny Hub Barcelona i diverses escoles de disseny de la ciutat, torna per presentar tres òperes de petit format en una mateixa nit. En aquesta temporada, Òh!pera comptarà amb els compositors Sergi Puig, Arnau Brichs i Anna Colom; els llibretistes Pablo Macho, Pol Guasch i Alicia Kopf i els directors d’escena Ferran Utzet, Lucia del Greco i Marc Salicrú.

►El paisatge de la nova creació s’amplia amb Els Stuntmen, un projecte operístic amb llibret i direcció escènica de Nao Albet i Marcel Borràs i música original de Fernando Velázquez. Protagonitzada per un grup d’especialistes de cinema, l’òpera qüestiona la idea clàssica de masculinitat i en desmunta els arquetips. Coproduïda amb el Teatro Real, Teatros del Canal i el Teatre Lliure, l’òpera es podrà veure al Teatre Lliure.

►El Liceu coprodueix la proposta de Romain Gilbert de La Gioconda d’Amilcare Ponchielli dirigida pel mestre Daniel Oren i que arriba al Teatre el febrer de 2026. Per a aquestes funcions, el Liceu ha reunit algunes de les estrelles més estimades de la lirica actual: Saioa Hernández i Ekaterina Semenchuk, que debuta en el paper en el qual s’alterna amb Saioa, en aquesta nova producció entre el Gran Teatre del Liceu i el Teatro di San Carlo de Nàpols. El paper de l’efusiu Enzo Grimaldo, que va estrenar el llegendari Julian Gayarre, també presenta unes necessitats tecniques i musicals molt exigents, que es podran escoltar en les veus de Michael Fabiano i Martin Muehle. Gilbert proposa una acció ambientada en una Venècia misteriosa i fosca, amb canals en blanc i negre que evoquen tant l’esperit festiu com el més sinistre de la ciutat. Una producció que busca ressaltar la força dramàtica i musical d’una òpera sensacional, plena de girs imprevisibles, intèrprets destacats i una partitura de gran intensitat.

►Akhnaten, tercera part de la trilogia operística de Philip Glass sobre figures revolucionàries de la història, arriba al Liceu amb la inconfusible empremta del compositor nord-americà. Després d’Einstein on the Beach (1976) i Satyagraha (1980), aquesta òpera ambientada a l’antic Egipte destaca per la música hipnòtica i plena de codis rituals. La direcció va a càrrec de Karen Kamensek, especialista en repertori contemporani i col·laboradora habitual de Glass. L’enginy caracteristic i minimalista de Glass combina amb una bellissima produccio de Phelim McDermot. El contratenor Anthony Roth Costanzo encarna Akhnaten, mentre que la mezzosoprano Rihab Chaieb interpreta Nefertiti. Es tracta d’una de les estrenes més rellevants de les últimes dècades al territori nacional.

►Un dels grans moments de la temporada és l’estrena al Liceu de la producció d’Àlex Ollé de Manon Lescaut de Giacomo Puccini, sota la direcció musical del mestre Josep Pons. La gran Asmik Grigorian encarna una Manon que Ollé dibuixa innocent i vulnerable, i que transmet amb força la tensió entre la frivolitat i una passió decidida.

►La producció de Christof Loy de Werther de Jules Massenet arriba per primera vegada al Liceu amb direcció musical de Henrik Nánási. Xabier Anduaga, en el seu debut en el paper, i Matthew Polenzani s’alternen com a Werther, amb les Charlotte de Kristina Stanek i Elmina Hasan. Amb un enfocament íntim i psicològic, Loy situa l’acció en una escenografia elegant i depurada dels anys cinquanta, on els personatges es mouen en un espai simbòlic que accentua la intensitat emocional d’aquesta partitura tan delicada com colpidora.

►Grans veus també a L’elisir d’amore, obra icònica de Gaetano Donizetti que torna al Liceu al novembre dirigida per una de les batutes més aclamades actualment: Diego Matheuz. Pretty Yende, Serena Sáenz i Marina Monzó es posen en el paper d’Adina, mentre que Javier Camarena, Michael Spyres i Filipe Manu encarnen a Nemorino. La preciosa i lúcida producció de Mario Gas es va estrenar al Teatre Grec i al Festival Internacional Castell de Peralada l’any 1983 i ha estat present al Liceu des de la temporada 1997-1998.

►Un altre títol del repertori clàssic que torna al Liceu és Falstaff de Giuseppe Verdi. La posada en escena de Laurent Pelly trasllada l’acció al segle XX i culmina amb un gran mirall que reflecteix el públic, convidant-lo a riure’s de si mateix. Josep Pons dirigeix una partitura desbordant de brillantor que marca també el seu comiat com a director titular del Liceu. Luca Salsi i Ambrogio Maestri interpreten el cavaller decadent Falstaff, envoltats d’un repartiment destacat: Carolina López, Daniela Barcellona, Serena Sáenz, Santiago Ballerini i Igor Golovatenko. Una producció intel·ligent i teatralment àgil, que es podrà veure per primera vegada al Liceu i que combina humor, melancolia i saviesa escènica en la darrera gran rialla del mestre Verdi.

Òperes en V.C. Una experiència irrepetible

►El reconegut director d’orquestra francès Marc Minkowski torna al Liceu per dirigir Orlando, una de les òperes més celebrades de Georg Friedrich Händel. Considerat una de les personalitats musicals més rellevants de la seva generació, Minkowski es posarà novament al capdavant de la seva formació, Les Musiciens du Louvre, per descobrir-nos aquesta rica partitura. Orlando és una òpera seriosa fonamental del repertori barroc que ha transcendit el temps per la seva complexitat emocional i l’intricat desenvolupament musical. Un relat que fusiona mitologia, amor i bogeria amb les veus icòniques d’Aude Extremo (Orlando), Ana Maria Labin (Angelica), Yuriy Mynenko (Medoro), Alina Wunderlin (Dorinda) i Edward Jowle (Zoroastro).

►Paolo Arrivabeni es posa al capdavant de l’Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu per dirigir Semiramide, una de les darreres òperes de Gioachino Rossini. Aquesta obra destaca per la seva música exuberant i per una trama intensa, carregada de passions, conflictes familiars i intriga política. La brillantor característica de Rossini es combina amb episodis de gran tensió dramàtica i amb àries i conjunts d’una riquesa i dificultat excepcionals. L’argument gira al voltant de la reina de Babilònia, atrapada en una xarxa de venjança i secrets que aborda temes com la culpa, la venjança i l’amor filial. Faran brillar la partitura Adela Zaharia (Semiramide), Franco Fagioli (Arsace), Marko Mimica (Assur) i Maxim Mironov (Idreno).

►Aquest juny arriba Aci, Galatea e Polifemo de Georg Friedrich Händel, amb René Jacobs al capdavant de la Kammerorchester Basel. L’obra narra un intens triangle amorós entre el pastor Aci (Kateryna Kasper), la nimfa marina Galatea (Sophie Harmsen) i el ciclop Polifem (Christian Senn), que, ferit pel rebuig, desencadena una tragèdia. Amb l’estructura pròpia del barroc —recitatius, àries i cors—, Händel construeix una cantata dramàtica on la música no només acompanya la història, sinó que revela els matisos emocionals dels personatges. René Jacobs ens endinsarà a descobrir-ne tota la intensitat expressiva i riquesa.

El Liceu, el Teatre de les veus

►El Gran Teatre del Liceu, mantenint la seva aposta per reunir les veus més destacades del panorama internacional, presenta una programació de concerts i recitals que garanteixen un alt estàndard artístic de vetllades memorables.

►Al març, Juan Diego Flórez, amb la seva presència magnètica i capacitat única per establir una connexió profunda amb el públic, torna al Gran Teatre del Liceu per oferir un recital que promet ser inoblidable. Una celebració de la seva extensa carrera i el seu moment vocal més brillant. El tenor es presenta acompanyat de Vincenzo Scalera al piano per oferir una vetllada plena de novetats i els grans èxits dels seus papers més recents.

►El Liceu es prepara per viure una d’aquelles nits que prometen quedar gravades a la història del Teatre: una nit amb Renée Fleming. Considerada una de les veus més extraordinàries i admirades del panorama operístic internacional, Fleming oferirà un recital el pròxim 12 de desembre, acompanyada al piano per Howard Watkins.

►Alguns concerts tenen la capacitat de convertir-se en memòria col·lectiva abans fins i tot d’aixecar el teló. El recital del 19 d’abril amb Pretty Yende i Xabier Anduaga n’és un exemple clar: dues veus de projecció internacional i molt estimades pel públic del Liceu s’uneixen per oferir un recital de bel canto junts per primera vegada. Acompanyats per la pianista Vanessa García Diepa, amb una sòlida trajectòria al costat d’algunes de les grans figures vocals del moment, aquest recital es presenta com una de les cites imprescindibles de la temporada.

►El reconegut tenor francès d’origen italià Roberto Alagna torna al Liceu el 30 d’octubre amb un recital consagrat íntegrament a la figura de Giacomo Puccini. Considerat una llegenda viva dels escenaris internacionals, Alagna oferirà una autèntica exhibició d’art canor interpretant algunes de les àries més exigents i emblemàtiques del compositor italià. L’acompanyarà al piano Jeff Cohen, en una vetllada que promet ser un dels grans moments de la temporada.

►Novament, el Liceu acollirà el Concurs Tenor Viñas, que en la seva 63a edició continuarà  descobrint noves promeses.

Dansa. L’imprevisible des del gest

►La reputada companyia Bayerisches Staatsballett dona el tret de sortida a la tem­porada de ballet al Gran Teatre del Liceu amb aquest clàssic que és imprescindible per als amants de la dansa. El conjunt alemany arriba a l’escenari amb Giselle d’Adolphe Adam, coreogra­fiat per Sir Peter Wright l’any 1974, basat en el material original del 1841 de Marius Petipa, Jean Coralli i Jules Perrot. En aquesta ocasió, Ígor Zelensky ha reviscut la producció injectant un nou esperit i color sense re­nunciar al classicisme pel qual sempre s’ha caracteritzat.

►L’artista de la temporada, Marina Abramović, porta el seu Balkan Erotic Epic a l’escenari del Liceu després d’haver-se presentat, el 2023, amb 7 Deaths of Maria Callas. L’artista sèrbia i mare de la performance Marina Abra­mović presenta una de les seves obres més audaces i provocadores. A Balkan Erotic Epic, Abramović fusiona l’erotisme amb les tradici­ons folklòriques i el mite dels Balcans, creant així una obra de gran poder visual i emocional que no deixarà a ningú indiferent.  Comissionat per Factory International de Manchester, Berliner Festspiele i el Gran Teatre del Liceu i amb producció de Factory International de Manchester.

►Les coreografies de John Neumeier tornen al Liceu amb Nijinsky, una obra creada l’any 2000 que explora la biografia d’una ànima atrapada entre sentiments i records: la del ballarí i coreògraf rus d’origen polonès Vàtslav Nijinski (1889-1950). Considerat un dels ballarins més brillants de la història, Nijinsky s’ha convertit en una llegenda. John Neumeier, aclamadíssim coreògraf de The Hamburg Ballett durant 50 anys, ha dedicat moltes de les seves creacions a explorar la complexitat d’aquesta figura excepcional.

►La Gran Gala de Dansa al Liceu serà una cita imprescindible per als amants de la dansa clàssica, dirigida musicalment per Andrea Quinn. Aquest esdeveniment, que reuneix algunes de les figures més destacades del ballet internacional, és un viatge fascinant a través de la bellesa, la tècnica i l’expressivitat que els grans intèr­prets són capaços d’assolir. Les estrelles d’aquesta gala oferiran un programa excepcional que combina diferents fragments icònics del repertori clàssic. Una exhibició de virtuosisme que representa el compromís del Liceu amb el foment de la dansa com a pilar fonamental del seu projecte artístic, amb grans noms de la dansa clàssica com ara Svetlana Zakharova, Natalia Osipova, Iana Salenko, Reece Clarke, Isabella Boylston, Maria Khoreva, Daniil Simkin, d’entre altres estrelles d’arreu del món.

El misteri del so imprevisible: cicle simfònic i de cambra

►La temporada 2025/26 serà una de les més significatives per a l’Orquestra Simfònica del Liceu, no només per la seva reafirmació en l’excel·lència, sinó per ser també la culminació d’un llarg i extraordinari projecte sota la batuta del mestre Josep Pons. Després de més de 14 anys de dedicació a l’Orquestra, el mestre Pons tancarà aquest capítol amb l’acabament de l’integral de l’obra simfònica de Mahler, un viatge musical que va començar fa dues temporades i que ara arriba a la seva gran fi. Un moment especialment emocionant per al mestre, l’Orquestra i el públic, que podran gaudir de dos concerts magnífics: la Simfonia núm. 9 i la Simfonia núm. 8 ‘dels mil’, que també serviran com a homenatge a l’enorme llegat del mestre Pons al Liceu.

►Abans de la inauguració de la temporada, el 6 de setembre a les 21 h, l’Orquestra i el Cor del Gran Teatre del Liceu, sota la direcció de Josep Pons, participaran en el Festival de Música del Mil·lenari amb un concert molt especial a la Basílica de Santa Maria de Montserrat. Interpretaran la Simfonia núm. 2 en do menor Auferstehung (Resurrecció) de Gustav Mahler, una de les obres més colossals de la història de la música. Després del concert Del dolor a l’esperança que el Liceu va oferir a l’Abadia l’any 2020, el Teatre torna a Montserrat amb aquesta simfonia majestuosa, en què Mahler combina solistes, cor i orquestra per donar forma a una música d’escala dramàtica. Aquesta obra representa el viatge de l’ànima de la mort a la resurrecció, oferint una vivència inigualable, crua i d’una força extraordinària. La interpretació d’aquesta simfonia en un espai tan emblemàtic com Montserrat esdevé una oportunitat única per reviure, a través de la música, un recorregut que transita del dolor a l’esperança, i que connecta de manera profunda amb l’esperit i la simbologia de la Basílica.

►El mestre també dirigirà el concert Simfònic en Família el 22 de març. Aquest concert serà la celebració de l’Orquestra del Gran Teatre del Liceu pels 25 anys d’El Petit Liceu. Un concert simfònic i familiar, dissenyat perquè tothom, grans i petits, pugui gaudir d’una experiència musical impactant i irrepetible.

►La música de cambra també tindrà continuïtat durant la temporada 2025/26, amb un cicle Constel·lacions amb l’objectiu de presentar al públic els músics de l’orquestra en el paper de solistes i que comptarà amb un total de tres concerts a la temporada.

►El Liceu continua el seu projecte amb el director Rinaldo Alessandrini i el seu Concerto Italiano, que continuarà mostrant al Foyer la integral dels Madrigals de Monteverdi, obra que encarna el naixement del gènere de l’òpera, aquesta temporada presentant la setena entrega amb el cinquè llibre.

►Amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, el Liceu continua portant l’Orquestra més enllà del seu escenari, amb concerts en diversos punts de Catalunya.

La màgia imprevisible de les Arts

►Des de la seva arribada al Teatre el 2019, el projecte artístic de Víctor Garcia de Gomar ha apostat per convertir el Liceu en un centre de les arts on l’òpera sigui el nucli principal, però on també conflueixin altres disciplines com les arts visuals, l’antropologia, la filosofia, la poesia, la ciència i la tecnologia, entre d’altres. En una societat canviant i plena d’incerteses, el Teatre vol ser un espai generador de preguntes, on l’interrogant esdevingui el símbol constant. L’òpera s’entén com un manual per a la vida, i el Liceu, com una acadèmia d’emocions i passions humanes.

►En aquesta línia, el Liceu programa una dansa, dos concerts, quatre exposicions, una instal·lació i una acció performativa que tenen com a protagonistes les arts a l’escenari.

►Amb una trajectòria que converteix la seva pròpia vida en obra d’art, Marina Abramović és l’artista principal d’El Liceu de les Arts d’aquesta temporada. L’artista sèrbia ofereix una experiència transformadora que connecta amb l’erotisme, les emocions, les tensions i les contradiccions inherents a la cultura amb el seu Balkan Erotic Epic. A més, Abramović explora la vulnerabilitat, la consciència corporal i la connexió amb el món amb una exposició excepcional al Saló dels Miralls al gener.

►L’artista plàstic Santi Moix fusionarà la seva obra amb el concert Festa criolla, un viatge a les arrels musicals de Llatinoamèrica amb Jordi Savall, el pròxim 6 de novembre a la Sala Gran. Amb aquest concert, Savall continua la seva recerca de les connexions entre cultures a través de la música, oferint una immersió fascinant en les arrels musicals de l’Amèrica Llatina. Acompanyat de Le Concert des Nations i músics de tradició popular, Savall ens transporta al mestissatge sonor que va sorgir de la fusió de cultures indígenes, africanes i europees al Nou Món. L’obra de Moix es caracteritza per una explosió de colors i formes orgàniques que dialoguen amb la natura i l’espiritualitat. La creació en viu de Moix, combinada amb la interpretació del mestre Savall, constitueix un espectacle inigualable. També al Saló dels Miralls, Moix oferirà una exposició del 3 al 16 de novembre.

►L’obra de l’artista visual Joan Jonas i els textos d’Enric Casasses, poeta en residència del Liceu durant aquesta temporada, col·laboraran en la creació d’un bestiari contemporani al concert Bestiari, programat per a l’11 de juny al Foyer. L’espectacle inclourà un àlbum musical amb noves creacions de compositors del país, com Benet Casablancas, Ferran Cuixent, Raquel Garcia-Tomas, Albert Guinovart, Ramon Humet, Joan Magrané, Marian Màrquez, Marc Migo, Hèctor Parra i Fabià Santcovsky. Aquests nous treballs seran interpretats per destacats músics de casa nostra com Mercedes Gancedo, Gemma Coma-Alabert, David Alegret, Josep Ramon Olive, Albert Cano Smit i Marc Heredia. Tots col·laboraran en la creació d’un bestiari contemporani que redescobreix una visió del món on tot està imbuït de significat, on la natura és sagrada i la imaginació, il·limitada.