►El Gran Teatre del Liceu presenta del 24 al 27 d’abril El monstre al laberint, una òpera coral de Jonathan Dove i dirigida per Paco Azorín, que resulta de la participació de centenars de joves estudiants de secundària i batxillerat de 15 centres educatius de Catalunya,  professionals de la música i les arts escèniques, així com de l’Orquestra del Conservatori del Liceu. Azorín trasllada el mite de Teseu i el Minotaure a la realitat actual de les persones refugiades i ho fa amb una òpera 360° que empra l’escenari i el pati de butaques per generar una experiència immersiva, amb videocreacions de Pedro Chamizo. Alhora, i a l’entorn d’El monstre al laberint, s’està desenvolupant un projecte pedagògic global que contempla, a banda del treball musical i artístic, una connexió amb diferents àmbits del saber, una connexió amb l’actualitat, però sobretot convida els joves a fer una reflexió crítica tan necessària en el món que estem vivint. L’art com a eina de crítica i reflexió social.

►Dins el programa artístic i educatiu del Gran Teatre del Liceu s’ha impulsat aquesta producció que promou la passió per les arts als estudiants i el repte col·lectiu de formar part d’una òpera. Uns 700 alumnes d’ESO i Batxillerat de 15 centres educatius han treballat durant mesos la preparació musical de l’espectacle, la posada en escena i el procés de creació amb professionals del moviment i l’escena (Carlos Martos), el cant (Buia Reixach) i amb els professors de música dels seus centres. Una participació activa que ha fet que els joves s’impregnin millor tant de la música i la interpretació, com del compromís conjunt i l’aprenentatge transversal.

►Els joves participants seran diferents a cada funció i compartiran escenari amb la Coral Càrmina i el Cor Bruckner, a més dels solistes Roger Padullés (Teseu), Gemma Coma-Alabert (mare) i Elías Arranz (Dèdal) i l’actor Marc Pujol (rei Minos). Tots ells dirigits pel mestre Manel Valdivieso i acompanyats per l’Orquestra del Conservatori Superior de Música del Liceu, que també ha format part de tot el procés d’aprenentatge.

►La història de superació i supervivència que narra el mite de Teseu i el Minotaure ha portat a Paco Azorín a situar l’acció a l’actualitat creant un paral·lelisme amb les problemàtiques migratòries i persones refugiades que tant estan afectant la nostra societat. Una connexió amb la realitat que ha permès al servei educatiu del Liceu reforçar els objectius de coneixement i de consciència social i ciutadana, i que també ha col·laborat a desenvolupar un projecte de formació integral que implica diversos àmbits de coneixement, més enllà de l’artístic i el musical.

►L’origen de la composició
►Monster in the maze va ser un encàrrec de la London Symphony Orchestra (LSO), la Berliner Philarmoniker i el Festival d’Aix-en-Provence, que va demanar al compositor Jonathan Dove una creació contemporània que pogués ser representada per un repartiment mixt, amb cantants professionals i aficionats, i que deixés espai també a joves intèrprets dels diferents països on es representés.

►L’argument
►La història és coneguda per molts: el mite de Teseu i el Minotaure. Minos, el rei de Creta, té al seu palau un laberint a l’interior del qual viu un monstre terrible, meitat home, meitat brau, que s’alimenta de carn humana. I com que Minos ha vençut Atenes en una batalla, reclama que cada any la ciutat li enviï un grup de joves per alimentar el seu monstre. Per posar fi a les sanguinàries exigències de Minos, el jove Teseu, un atenenc més, s’afegeix al grup de nois i noies destinats a ser víctimes del monstre. I en endinsar-se al laberint trobaran junts la manera d’acabar amb la criatura i salvar la vida dels seus companys d’aventura. Una història de reptes comuns i de la necessitat de treballar en equip.

►Adaptacions degut a la pandèmia
►La proposta, prevista per la temporada passada, es va posposar a enguany degut a la pandèmia. Malgrat les circumstàncies sanitàries actuals, el Teatre manté el projecte amb l’aplicació de mesures de seguretat necessàries per fer del Liceu un espai segur i aconsegueix presentar una òpera participativa, un fet excepcional en el panorama actual internacional, i amb un esforç ingent d’adaptació del projecte a la situació actual.

►Per a la producció El monstre al laberint, s’ha establert un protocol de seguretat específic que es pot consultar en detall en aquest enllaç. Tant els assajos com la posada en escena s’han adequat amb mesures sanitàries que inclouen: mantenir les distàncies, respectar els grups bombolla que s’indiquen des dels centres educatius, desinfecció dels espais, control de temperatura, així com dels fluxos de gent, entre d’altres.

►Tot i que la posada en escena de l’òpera ha estat revisada i adequada a les mesures de seguretat derivades de la COVID, el projecte no ha renunciat a fer un espectacle artísticament espectacular tant per als joves participants com per al públic que hi assistirà.

►LiceuAprèn
►El monstre al laberint s’emmarca dins el projecte LiceuAprèn, el nou servei educatiu del Gran Teatre del Liceu que té el repte d’adaptar el seu programa al moment actual, innovant en la creació d’espectacles i en l’oferta formativa per seguir-se consolidant com una referència cultural tant pel que fa l’òpera com les altres arts. LiceuAprèn treballa en tres grans línies: en la creació i producció d’espectacles adreçats als infants i joves; en un programa de formació ampli i divers quant a destinataris, continguts i formats; i en vincles de col·laboració amb diferents institucions amb finalitats d’inclusió, de col·laboració, de formació, de recerca i d’innovació.

►Activitats paral·leles
►El projecte, que va començar a gestar-se el gener de 2019, tindrà un recorregut a les següents temporades i pretén acostar l’òpera, la música, la interpretació, el moviment, la reflexió i el compromís a centenars d’estudiants de Catalunya. En aquest sentit, des del servei educatiu del Teatre s’han realitzat materials i accions formatives, tant per alumnes com a professors, que afavoreixen el disseny i el desenvolupament de projectes globalitzadors en els centres educatius entorn a El monstre al laberint. Entre aquestes activitats, s’hi troben materials audiovisuals per a alumnes o conferències entorn a la realitat de les persones refugiades i migrades, com el diàleg que es va realitzar al Teatre entre Jordi Savall i Òscar Camps.

►El Liceu també està realitzant una docusèrie que permetrà seguir com tots aquests joves han treballat col·lectivament per aixecar aquesta òpera i pujar per primer cop a l’escenari del Gran Teatre del Liceu. Tots els materials es podran veure al web del Liceu i al canal de Youtube del Teatre.

►Llistat dels centres educatius participants
Jesús Maria “Claudina Thévenet” (La Guineueta-Barcelona)
Escola Sant Felip Neri (Ciutat Vella-Barcelona)
Institut XXV Olimpíada (Montjuïc-Barcelona)
Institut Vapor Del Fil (Sant Andreu-Barcelona)
Institut Vil·la Romana (La Garriga)
Institut Joan Mercader (Igualada)
Institut Dolors Mallafré (Vilanova i la Geltrú)
Institut Emperador Carles (Sants-Barcelona)
Institut La Sagrera (Sant Andreu-Barcelona)
Jesuïtes Clot (El Clot-Barcelona)
Institut Vall D’hebron (Vall D’hebron-Barcelona)
Institut 22@ (Sant Martí-Barcelona)
Col·legi Sagrada Família (Sant Andreu-Barcelona)
Institut Doctor Puigvert (Sant Andreu-Barcelona)
Institut Pablo Picasso (Nou Barris-Barcelona)