►Del 14 al 16 de novembre al Teatre de La Passió d’Olesa de Montserrat.
►La Passió d’Olesa torna a sorprendre amb una nova producció musical: Tick, Tick… BOOM!, l’obra de Jonathan Larson, creador del mític Rent. El muntatge, que es va estrenar originalment off-Broadway el juny del 2001 sota la producció de Victoria Leacock, Robyn Goodman, Dede Harris, Lorie Cowen Levy i Beth Smith, arriba ara en una versió adaptada al català per Marc Gómez i sota la direcció escènica de Pau Povill.
►L’espectacle es va poder veure per primera vegada en català en una altra producció al Teatre Gaudí el 2017. Consulta aquella producció:
https://teatremusical.cat/espectacle/tick-tick-boom
►El musical, que retrata les inseguretats i els somnis d’un jove compositor que s’enfronta a la pressió del temps i les expectatives, compta amb direcció musical de Xavier Gil i direcció musical de la banda de Joan Comaposada, qui també interpreta el piano i els teclats. L’elenc principal està format per Joan Gil en el paper de Jon, Jordina Cascante com a Susan i Sergi Fontanals com a Mike.
►El muntatge destaca per una posada en escena acurada, amb coreografia i moviment d’Emma Duran, disseny d’il·luminació de Jordi Ventosa (Toti) i so a càrrec de Jonathan Garcia, amb Miquel Conangla com a operador de so. La direcció tècnica del teatre és d’Àngel Pérez. L’equip tècnic de La Passió d’Olesa ha estat també responsable de l’operació de llums.
►La producció visual compta amb fotografia del cartell de Marina Castillón, fotografies i teaser de Biel Moreno i disseny gràfic de Jordina Cascante. En l’àmbit musical, la banda la completen Cristina Aguilella (baix), Marcel Puy (guitarra) i Eloi López (bateria).
►Amb aquesta proposta, La Passió d’Olesa reafirma el seu compromís amb el teatre musical contemporani i amb la difusió d’obres que connecten amb el públic més jove, portant a l’escenari una història plena de passió, talent i ritme.
► “Tick, Tick… BOOM!”: el crit vital de Jonathan Larson arriba als escenaris
► “Tick, Tick… BOOM!” és molt més que un musical: és un retrat íntim, honest i apassionat del jove compositor Jonathan Larson, creador del mític Rent, que aquí explica la seva pròpia història. A través del personatge de Jon, Larson ens convida a entrar en el seu univers, marcat per les expectatives, la pressió del temps i la por al fracàs quan s’acosta als trenta anys.
►Ambientada a la Nova York dels anys noranta, l’obra mostra un món cru, ple d’imperfeccions i de somnis trencats, però també d’una gran vitalitat creativa. Tot i la seva originalitat, “Tick, Tick… BOOM!” manté punts de contacte amb Company, la peça de Stephen Sondheim, mentor i referent de Larson, però el segell personal de l’autor és inconfusible: un to sincer, directe i profundament humà.
►L’espectacle va néixer l’any 1990 com un monòleg rock titulat “30/90”, representat a l’Off-off Broadway del Second Stage Theatre i més tard al New York Theatre Workshop el 1991. En aquell moment, combinava fragments de Supèrbia, una obra futurista mai estrenada però amb una proposta teatral molt innovadora per a l’època.
►Després de la mort prematura de Larson, el 1996, la productora Victoria Leacock va encarregar a David Auburn —autor i guanyador del premi Pulitzer per Proof— que reconvertís el text original en un espectacle per a dos actors i una actriu. Aquesta nova versió donà vida a una estructura teatral curiosa i creativa: mentre un únic actor interpreta Jon durant tota l’obra, els altres dos donen forma a múltiples personatges que envolten el protagonista.
►Musicalment, Tick, Tick… BOOM! té el rock com a columna vertebral, però s’hi barregen altres estils com balades i tocs de country, reflectint la riquesa emocional i sonora de Larson.
►L’obra és, en essència, una reflexió sobre la por al pas del temps, la recerca del sentit de la vida i el sacrifici dels somnis en un món que obliga a sobreviure abans que a viure plenament. És un mirall on molts espectadors poden reconèixer-se: aquells que s’han trobat —o es troben encara— en una cruïlla vital, debatent entre seguir les pròpies passions o rendir-se a la seguretat.
►Amb Tick, Tick… BOOM!, Jonathan Larson ens recorda que el temps passa… i que el “tic-tac” que tots sentim dins no és només una amenaça, sinó també una crida a actuar abans no sigui massa tard.
►Jonathan Larson
►Jonathan Larson va néixer el 4 de febrer de 1960 a White Plains, un barri residencial de classe mitjana a cinquanta quilòmetres al nord de Nova York, en una família jueva liberal.
►Un cop acabat l’institut, va rebre una beca per estudiar interpretació a la Universitat Adelphi (Long Island). Allà, el compositor que tant admirava, Stephen Sondheim, el va animar a orientar-se cap a la composició de cançons, camp on mostrava un talent excepcional.
►En graduar-se, Larson es va traslladar a Nova York, on va compaginar la feina de cambrer al Moondance Diner amb la seva passió per la música. Durant gairebé deu anys, va viure modestament, però amb la llibertat de dedicar-se a crear.
►Influït per Elton John, Billy Joel, el mateix Sondheim i el musical Jesucrist Superstar, va desenvolupar un estil propi i energètic. Va presentar obres com Superbia i Tick, Tick… BOOM! en teatres independents, i també va compondre cançons per a programes de televisió.
►L’any 1989, el dramaturg Billy Aronson li va proposar actualitzar La Bohème de Puccini en forma de musical. D’aquella col·laboració en nasqué el projecte de Rent, que Larson acabaria desenvolupant en solitari a partir de 1991.
►Rent tenia prevista la seva primera prèvia off-Broadway el 25 de gener de 1996. No obstant això, quatre dies abans de l’estrena, després de diversos desmais i problemes de salut als quals no es va donar importància, Jonathan Larson va morir d’una dissecció aòrtica causada per una síndrome de Marfan no diagnosticada.
►La seva mort, just la vigília de l’estrena, va commocionar el món del teatre musical. Rent es convertiria en un fenomen mundial i en el testimoni etern del seu talent i del seu somni de transformar el musical contemporani.
