Oklahoma, Gemma Beltran i Dei Furbi a partir d’una obra de Frank Kafka.

El 1927, tres anys després de la mort de l’escriptor, es va publicar de manera pòstuma a Amèrica, una obra inacabada de Kafka que també es coneix com “El desaparegut”. En l’últim capítol d’aquesta obra, el protagonista llegeix un anunci publicat per El Gran Teatre d’Oklahoma, que proposa contractar qualsevol que vulgui fer el paper de si mateix. És la història d’un teatre que vol ser al·legoria del món sencer, un món en el qual l’art seria l’última esperança. Ara, Gemma Beltran i Dei Furbi rellegeixen en una versió lliure aquella història, hibridada amb altres ficcions de l’autor, com ara El procés, El castell i La metamorfosi, i també amb referències a Alícia al país de les meravelles, de Lewis Carroll, i a Tres personatges en cerca d’autor, de Luigi Pirandello.

Protagonitzen la funció tres actors en atur, acostumats a estar exclosos del mercat laboral, que esperen trobar feina a El Gran Teatre d’Oklahoma, i se senten feliços. Però, de veritat podran fer teatre si tothom interpreta el seu propi paper i, per tant, tot serà teatre?

Músiques arranjades per ser interpretades només amb la veu i una escenografia senzilla formada per ombres, un gran fons blanc i cintes que delimiten l’espai embolcallen els actors, protagonistes d’un teatre on tots som observats i tots i totes estem exposats.