►Segons les dades presentades avui per la presidenta d’ADETCA, Isabel Vidal, la temporada 2024-2025 es tanca amb 3.133.494 espectadors, un increment de 108.467 persones (+4%) respecte a l’any anterior. La recaptació global ha estat de 94.125.259 euros, amb un augment d’1,8 milions (+2%)L’índex d’ocupació ha estat del 64%(+4%) més que la temporada passada. En total, s’han programat 13.179 funcions (+133) i 1.234 espectacles.

Creixement de les sales petites i obertures de nous espais
►Un dels increments més destacats es registra a les 33 sales de menys de 200 localitats, que han sumat 372.129 d’entrades, la qual cosa suposa un creixement del 28%, i han obtingut una recaptació de 5,5 milions d’euros, un 39% més que l’any anterior, amb una ocupació mitjana del 66%.
►Vidal ha recordat que, en els darrers dos anys, s’han recuperat i posat en marxa vuit nous espais escènics a Barcelona. Una dada que contrasta amb els tancaments d’èpoques passades i que és fruit de la col·laboració publicoprivada, alhora que posa de manifest el paper fonamental del públic en l’impuls del sector.

Lideratge de la creació catalana

►La temporada ha confirmat la centralitat de la producció pròpia. El 59% de les obres exhibides (732) han estat catalanes i el 47% dels autors programats (583) també són d’origen català. La resta corresponen a un 19% d’autors de la resta de l’Estat (236) i un 34% d’autors internacionals (415).
►Pel que fa a les llengües, el 39% de les produccions (478) s’han representat en català i un 34% (415) en castellà. Pel que fa a l’assistència, gairebé la meitat dels espectadors, un 49%, han triat espectacles en català, mentre que el 29% ho han fet en castellà.

►Per a Isabel Vidal, aquestes dades i el sistema escènic català “demostren la qualitat i la diversitat de les programacions i consoliden Catalunya com a líder de les arts escèniques a l’Estat”.

Èxits de taquilla
►El més amb més públic ha estat desembre, amb 386.810 entrades.

►Entre els teatres de més de 200 localitats, destaquen el Teatre Victòria, Teatre Coliseum, El Gran Teatre del Liceu, Teatre Tívoli i Teatre Goya, mentre que en les sales més petites destaquen la Sala Ars Teatre, Espai Texas, Teatre Muntaner, Teatreneu i Teatre Lliure – Espai Lliure.

►Els espectacles musicals més vistos han estat:

★Mar i Cel amb 335.110 entrades al Teatre Victòria.
★Priscilla, reina del desierto amb 59.108 entrades al Teatre Tívoli.
★El dia de la marmota 43.091 entrades al Teatre Coliseum.
★El medico amb 42.193 entrades al Teatre Apolo.
★Chicago amb 42.032 al Teatre Tívoli.
★El petit príncep amb 37.848 entrades al Paral·lel 62

Reptes de futur

ADETCA ha agraït la feina conjunta de tots els agents, públics i privats, que ha fet possible l’èxit assolit, i ha reclamat a les administracions un compromís encara més ferm amb la cultura. L’associació assenyala com a prioritats que el pressupost de Cultura de la Generalitat arribi al 2%, la reducció de la burocràcia que dificulta el dia a dia de les empreses i la creació d’incentius fiscals que afavoreixin la producció i consolidació de nous projectes.

►També s’ha subratllat la necessitat de disposar de dades a tota Catalunya per poder elaborar polítiques culturals planificades i consensuades amb el sector, amb l’objectiu de garantir un creixement sostenible, ampliar l’accessibilitat i fomentar l’accés dels infants i joves al teatre.

Inici de la nova temporada
►La presentació de les dades ha servit també per donar el tret de sortida a la nova temporada teatral i a la XXIV Gala Catalunya Aixeca el Teló, que se celebra aquest vespre al Gran Teatre del Liceu sota el lema “On tot és possible”. La gala, sota la direcció artística de Joan Arqué, aposta per la plasticitat, la sorpresa i la llibertat creativa, i vol ser una celebració de la diversitat i la riquesa de les arts escèniques catalanes en una nit plena d’imatges, emocions i reivindicació.
►Un dels moments més especials serà l’entrega del Premi d’Honor 2025, que reconeix la trajectòria de Bitò, Salvador Sunyer i Josep Domènech, referent indiscutible en la descentralització de les arts escèniques i en l’impuls d’un model cultural obert i compromès amb el territori.

► “És un èxit compartit que volem celebrar amb tothom, però també una responsabilitat per continuar creixent millorant l’accés a la cultura i obrint nous espais escènics”, ha conclòs Vidal.

Record per a Gaza: la cultura no calla davant la injustícia
►Vidal ha tancat el seu discurs denunciant les injustícies que sacsegen el món, amb una clara referència a Gaza, i ho ha expressat amb aquestes paraules:

“I mentre nosaltres remem junts, en territoris més llunyans, sentim indignació i vergonya quan se’ns mostren, reals i cruels, les imatges de les més grans injustícies i de l’horror. No som indiferents. No callem davant aquesta crueltat contra els més indefensos. La cultura sempre respon, i mai no és amb armes. No creiem que cada petit gest no serveixi de res. Amb la nostra actuació diària, situem-nos en el punt ètic més llunyà possible d’aquells que actuen d’aquesta manera, vulnerant totalment els drets humans. Des de cada altaveu, com a gent de cultura, parlarem i assenyalarem els botxins, per defensar la més important de les nostres qualitats com a societat humana: la dignitat”.