► El teatre recupera l’activitat i la recaptació (66,5 milions d’euros) i torna a superar els 2,3 milions d’espectadors, quedant-se només en un 6% per sota de la temporada 18-19 prèvia a la crisi (147.000 espectadors de pagament menys).

► Després d’una temporada de recuperació espectacular, en el nou curs l’Associació d’Empreses de Teatres de Catalunya (ADETCA) ambiciona arribar als 2,5 milions d’espectadors a partir d’una cartellera atractiva i variada.

► L’Associació d’Empreses Productores de Teatre (ADETCA) i els Teatres Públics de Barcelona celebren aquest vespre la vint-i-unena edició de la gala ‘Catalunya Aixeca el Teló’, l’acte que dona el tret de sortida a la temporada teatral catalana i que enguany coincideix amb la celebració dels 30 anys de l’entitat.

Un balanç amb reptes i objectius de recuperació.

► La temporada 2021-2022 ha estat marcada per la recuperació de la normalitat tant per a sales i teatres, productores, companyies, com per tots els professionals del sector de tota Catalunya, amb una clara línia ascendent de recuperació del nombre d’espectadors, de funcions i de recaptació.

► Amb la voluntat de seguir millorant, amb reptes al davant i objectius de recuperació, la comparativa que ha explicat Isabel Vidal, presidenta d’ADETCA, durant la roda de premsa a El Molino, s’ha dut a terme amb les dades de la temporada 2018-2019, i no només amb les de 2020-2021, que seria la seva fórmula més natural.

En la passada temporada s’han programat un total de 1.101 espectacles (que han realitzat 12.772 funcions) i la xifra d’espectadors ha arribat a 2.376.935 (dels quals 2.172.583 espectadors de pagament), arribant a una recaptació de 66.474.959€. Amb una ocupació del 54%, la temporada 2021-2022 es queda 6 punts per sota de l’ocupació assolida el 2018-2019.

► Tot i això, la presidenta d’ADETCA, Isabel Vidal, ha volgut ressaltar en la seva intervenció d’aquest matí, que arribar a superar els 2 milions d’espectadors venint d’una caiguda d’1 milió en la temporada anterior 2020-2021, era un objectiu somniat per tot el sector.

► En comparació amb la temporada 2018-2019, s’han programat 17 espectacles més (362 funcions més en total). Tot i que el nombre d’espectadors de pagament ha disminuït en 147.000 persones, un 6,3% menys en aquesta darrera temporada, la recaptació ha augmentat en 1.911.000€, un 3% més respecte 2018-2019.

► En el balanç de dades [document adjunt a la nota de premsa] s’ha ressaltat que les 798 produccions catalanes han representat el 72% de les produccions exhibides; el 59% (645) han estat d’autors catalans (18% – 201 resta de l’estat i 23% – 255 estrangeres); i el català s’ha representat en el 43% de les produccions (478), amb un 24% el castellà (266). Per part dels espectadors, el 42% han vist obres en català i el 38% en castellà.

► El millor mes teatral ha tornat a ser el de desembre amb 275.291 espectadors. I dels espectacles més vistos (tenint en compte els espectadors de pagament) han estat els musicals Cantando bajo la lluvia i Billy Elliot, el musical, seguits per Adeu Arturo, Improshow i Fama, el musical.

Objectius de la propera temporada

► Davant d’aquestes xifres, Isabel Vidal, ha reiterat que “aspirem a recuperar les dades prèvies a la crisi i per aquest motiu parlem d’aconseguir en aquesta temporada que iniciem, com a mínim, aquests 147.000 espectadors de pagament i tornar als 2,5 milions. Estem superant entre tots un cop molt dur, que ha estat general i que ens ha deixat molt tocats però resistint, gràcies a la nostra capacitat de continuar oferint qualitat, talent i varietat, però també en gran mesura als ajuts que ens van arribar de les administracions i als missatges generals enviats des dels mitjans de comunicació per accelerar la recuperació. Sempre estarem agraïts a uns i altres.”

► Vidal ha continuat la seva intervenció manifestant que “estem en una situació complexa i complicada i que haurem de superar una nova temporada trufada de vents adversos. Però estem en recuperació, no en davallada. Les dades així ho indiquen. I haurem de continuar esforçant-nos en enviar missatges correctes. Ni victimistes ni eufòrics. Realistes. I sobretot, ser capaços d’engrescar el públic.”

► Per tant, per segona temporada consecutiva l’objectiu prioritari de l’Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya és recuperar públic.

Aprenentatges i reivindicacions

► Després de dues temporades marcades per un sector absolutament tocat per la pandèmia, les darreres edicions de ‘Catalunya Aixeca el Teló’ tenien objectius d’obertura, de tornar a omplir de teatre les sales, de donar feina de nou a artistes, autors i equips de productores i companyies i reivindicar la cultura com a bé essencial. La temporada 2021-2022 volia aconseguir els aforaments complets; ajuda en les polítiques al consum i al treball de públics; i afrontar un debat profund del sector amb l’Administració per posar en marxa el tan necessari Pla Integral de les Arts Escèniques dotat pressupostàriament per poder fer-lo efectiu.

► Ara, superades les reivindicacions pròpies d’una etapa de pandèmia, les demandes públiques que fa ADETCA i que ha transmès Isabel Vidal durant la roda de premsa, han estat breus però contundents: en primer lloc, arribar al 2% de pressupost el més aviat possible, per tal que el Pla Integral de Teatre es pugui desenvolupar correctament i per tal que el sistema cultural català recuperi el seu pols; i en segon lloc, però no menys important, la petició d’una clara i decidida política de públics teatrals i culturals a tota Catalunya. Com ha dit la presidenta d’ADETCA: “Posem ja les bases amb l’educació i la presència de la cultura als mitjans de comunicació.”

► Isabel Vidal ha declarat també que cal potenciar les virtuts del sistema teatral que té Catalunya, creat amb molt esforç des de fa tants anys, i millorar-lo amb generositat i amplitud de mires, per tal d’adaptar-se a un futur tan complex com interessant de viure, on caldrà estar atents als canvis en els hàbits de consum, en part generats per les noves tecnologies.

► Per tal d’aconseguir viure en una societat que avanci i que sigui inclusiva, crítica, sensible, sostenible i constructiva, caldrà desenvolupar l’activitat a les arts escèniques al màxim nivell de qualitat i de consciència social de la importància del teatre i de la cultura.

Tria Teatre #triateatre

► Jofre Blesa, membre de la junta i responsable de la Comissió de Mkt, ha presentat el nou projecte d’ADETCA realitzat amb la col·laboració de tots els seus socis i dels Teatres Públics de Barcelona, el web TRIATEATRE.CAT, que naixerà a finals de setembre i que conté tota la cartellera de Barcelona i dels socis de fora de la ciutat, ordenada d’una manera fàcil i intuïtiva per facilitar al públic la cerca dels espectacles d’una cartellera tan potent.

► Consisteix en una nova plataforma de venda d’entrades dels teatres d’ADETCA. https://www.triateatre.cat/

XXIena edició de la gala: un viatge a través de la banda sonora dels 30 anys d’ADETCA

► Toni Albaladejo, Vice-President d’Adetca, ha presentat la vint-i-unena edició de la gala ‘Catalunya Aixeca el Teló’, que representa una festa pel conjunt del sector de les arts escèniques catalanes i que enguany celebra també els 30 anys d’ADETCA, tindrà lloc aquesta nit al Gran Teatre del Liceu a partir de les 21h i serà retransmesa a partir de les 22h i en diferit per TV3.

► La gala serà un viatge per la banda sonora dels 30 anys d’història d’ADETCA, amb 60 músics dalt l’escenari i més de 120 actors i actrius, que ens faran viatjar a través dels fragments dels musicals que han marcat l’escena catalana durant aquestes tres dècades. L’esdeveniment pretén ser una festa per al sector i per a les institucions que l’han acompanyat, així com un espai de reconeixement de la feina feta durant aquests anys i l’inici del retrobament amb els espectadors.

► A partir del fil conductor de la banda sonora dels 30 anys d’ADETCA, la gala compta amb la direcció artística de Joan Maria Segura, la direcció musical de Joan Vives i Xavier Mestres i el guió de Ferran González. Tot i la nombrosa participació d’actrius i actors que han omplert les platees dels teatres aquests 30 anys (uns 50 artistes), el protagonisme de la gala recaurà aquest cop en tres actius que representen l’ADETCA en les seves diferents edats [primera desena, segona desena i la trentena] i que serveix per mostrar les fites aconseguides per l’entitat.

► L’ADETCA dels 30 anys obrirà la gala, interpretada per Mercè Comès. L’ADETCA jove estarà representada per l’actriu Júlia Bonjonch i la gala acabarà amb una ADETCA nena, amb tot el futur per davant, interpretada per Martina Garcia, com a al·legoria al fet que tot i tenir 30 anys, encara hi ha un gran futur per continuar treballant pel sector, pel teatre i per la cultura.

► La gala reunirà diverses disciplines escèniques amb un especial protagonisme de la música. Gràcies a un acord amb l’ESMUC, a dalt d’escenari hi haurà una orquestra en directe, l’ORIGINAL SOUNDTRACK ORQUESTRA (OSTO), formada per alumnes recentment titulats a l’ESMUC (60 instruments i un cor de veu format per 20 persones) que vestirà les peces i els dotarà d’espectacularitat sonora.

► El muntatge compta amb la col·laboració d’intèrprets consagrats i també d’artistes emergents amb la idea, ja treballada l’any passat, de transmetre la importància de la intergeneracionalitat en el teatre.

► En el decurs de la gala es lliurarà la Menció Honorífica Premi Catalunya de Teatre, una iniciativa de l’Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya que es va crear el 2018 amb la finalitat de reconèixer anualment a persones i/o entitats rellevants de les arts escèniques. Enguany aquest guardó es lliurarà a Toni Albaladejo, cofundador d’ADETCA, membre des dels inicis de l’entitat i professional amb un llarg recorregut en el món de les arts escèniques, tant en l’àmbit de la producció i la distribució com en la gestió de sales de teatre.

Activitats paral·leles

► La roda de premsa de presentació ‘Catalunya Aixeca el Teló’ i el balanç de les dades de la temporada anterior, marquen l’inici d’una jornada que acabarà de matinada i que gira al voltant de la gala al Liceu, amb unes quantes activitats paral·leles que la completen.

► En acabar la roda de premsa, també a la seu d’El Molino, es realitzarà el dinar de germanor amb els associats i associades: una trobada anual que permet crear un punt d’encontre distès i proper entre tots els associats i que en aquest 30è aniversari vol convidar també a les institucions i altres agents del sector cultural.

► Al voltant de la gala, en el mateix Teatre del Liceu, es celebrarà una recepció prèvia a l’acte que permet ampliar el teixit relacional amb tots els agents del sector cultural. Aquesta recepció es farà a la Sala dels Miralls del Liceu on es brindarà pels 30 anys d’ADETCA.

L’Always Drinking Marching Band amenitzarà l’entrada del públic assistent a la gala a partir de les 20h just davant del Teatre del Liceu.

► En acabar la gala es convidarà als agents del sector a participar d’una trobada festiva al foyer del Liceu