Gran Teatre del Liceu ha vetllat des de l’inici de la pandèmia per una cultura segura a dalt i a baix de l’escenari, articulant mesures per a públic i artistes que garanteixin la correcte execució de les restriccions decretades per les autoritats, així com el protocol desenvolupat pel propi Teatre validat pel Procicat. És per aquest motiu, que el Liceu es veu obligat a modificar alguns dels seus espectacles per tal de donar compliment a la normativa vigent i seguir gaudint d’un Liceu segur i amb totes les garanties.

► Les afectacions més complexes han estat les implantacions d’orquestra, que s’han analitzat detingudament per aprovar la seva viabilitat, ja que tant l’espai reduït del fossat com el de l’escenari dificulten que les grans formacions puguin distribuir-se amb la mínima distància de seguretat entre artistes. D’aquesta manera, s’anuncien tres afectacions: l’òpera Lessons in Love and Violence de George Benjamin que reubica els músics de l’Orquestra retirant part de les files de la platea (de la 1 a la 4) per poder ubicar la totalitat dels músics amb la distància necessària per evitar el contagi (1,5 m i 2m pels vents). En aquesta òpera no hi ha Cor en escena, fet que facilita que sigui una òpera escènicament viable i segura. En segon lloc, el concert simfònic La consagració de Stravinsky: els tres ballets russos modifica la totalitat del seu programa amb la finalitat de poder reduir el centenar de músics que participen en aquesta peça. Aquest canvi, portarà al mestre titular del Liceu, Josep Pons, a afrontar un repertori de Danses del món eslau amb peces de Brahms, Dvorak, Kodály, Liszt, Bartók i Borodin, on el ritme i els sons de l’Est d’Europa seran els protagonistes.

► En el cas de Tannhäuser han estat tres els factors claus que han fet veure al Teatre i a l’equip artístic la inviabilitat de la seva representació, és per aquest motiu que s’ha cancel·lat aquesta òpera  amb la intenció de reprogramar-la en un futur. Els factors han estat: la impossibilitat d’allotjar l’Orquestra al fossat amb la distància mínima de seguretat, el gran nombre de cantants del Cor que també fa inviable la seva implantació a l’escenari i, per últim, una posada en escena que es veuria extremadament afectada si es fessin les rectificacions escèniques per mantenir els grups bombolla requerits en els protocols. Els múltiples factors fan impossible la representació d’aquesta obra durant les restriccions sanitàries i, per aquest motiu, el Liceu ha decidit reprogramar l’òpera a futures temporades com ha fet amb la resta de produccions que s’ha vist obligat a cancel·lar. L’import de les localitats serà retornat a tots els abonats el proper 1 de febrer. 

► La producció d’Otello també es veu afectada per les restriccions de la pandèmia. Les limitacions actuals en els transports europeus impossibiliten l’arribada de la producció de la Royal Opera House des de Londres. D’aquesta manera, el Liceu ha programat la producció de la Bayerische Staatsoper, amb la direcció d’escena d’Amélie Niermeyer, que pot garantir l’arribada al Teatre per la seva representació del 27 de març al 14 d’abril. Aquest muntatge, que es va estrenar el 2018 a Munich, mostra la lluita interior i exterior que habita en el text de Shakespeare i posa també al centre la figura de Desdèmona subratllant el feminicidi i la misogínia amb les ulleres del realisme actual. A banda d’aquesta modificació, també s’ha hagut de suspendre la participació del Cor Vivaldi – Petits Cantors de Catalunya en aquesta òpera, degut als múltiples grups bombolla del mateix Cor i la interacció amb la resta dels artistes. Les veus femenines del Cor del Liceu seran les encarregades d’interpretar les parts del cor infantil.

► Un dels nous projectes de la temporada 2019/20, El Monstre al Laberint de Jonathan Dove, una òpera participativa amb alumnes de múltiples centres educatius de tot Catalunya, també s’ha vist afectat per les restriccions actuals. Aquest espectacle, que va iniciar el seu procés creatiu el curs passat, va veure truncat el seu desenvolupament el mes de març, per la plena irrupció de la pandèmia. Aquest curs, els diferents centres ja han iniciat el procés de preparació i han començat amb les accions de formació complementàries que fan d’aquest espectacle un projecte d’aprenentatge transversal. Alhora, Paco Azorín, que és qui firma escènicament l’espectacle, està fent totes les adaptacions escèniques necessàries per adequar l’espectacle a la realitat de la pandèmia. Ara, després d’aquest període inicial de preparació, cal moderar el procés creatiu del projecte degut a les restriccions vigents que afecten als desplaçaments i a les interaccions entre grups. D’aquesta manera, el Liceu posposa l’espectacle per poder fer-lo viable amb totes les garanties ja que les condicions actuals no són òptimes per poder estrenar l’espectacle al febrer del 2021, tal com estava previst. És per això, que El Monstre al Laberint posposa les seves funcions fins al 19, 21 i 24 d’abril.

► Part d’aquests canvis i modificacions en la programació també han permès poder reubicar un dels concerts més esperats de la temporada: Les Tres Reines amb la soprano Sondra Radvanovsky que es podrà veure el proper 6 de maig, funció que substituirà la cancel·lada el passat 23 de desembre. Addicionalment s’habilita una nova funció el 8 de maig que es posarà a la venda el proper 3 de febrer. Aquesta nova proposta semi escenificada que compta amb el director d’escena Rafael Villalobos.

► A més, el Liceu ha programat una nova funció del LiceUnder35 amb l’òpera Lucia di Lammermoor de Donizetti el 27 de juliol amb la intenció d’augmentar el número de joves que podran accedir a aquestes activitats exclusives per menors de 35 anys, ja que la primera funció Under 35 va ser al 50% de l’aforament, i la segona amb un topall de 500 persones. És per això, que el Teatre proposa un nou repartiment format íntegrament per joves cantants que debuten en el rol: la catalana Serena Saéz com a Lucia di Lammermoor, el colombià César Cortés com a Edgardo i el català Carles Pachón com a Enrico. Aquest nou Under35 estarà disponible a partir del 28 de juny a les 16h només per a menors de 35 anys a un preu únic de 15€.

Canvis de repartiment
► Fins el moment, per l’òpera Lessons in Love and Violence de George Benjamin s’anuncia un canvi de repartiment degut a les restriccions de mobilitat de la pandèmia. El rol de Mortimer serà interpretat per Peter Hoare, en substitució de William Burden. Hoare va interpretar el rol a l’estrena de l’òpera a la Royal Opera House el maig de 2018. A més, els papers de Witness 2/Singer 2 y Woman 2 seran interpretats per Gemma Coma-Alabert que substitueix a Marta Fontanals-Simmons.

  Canvis en els horaris
► Ja per finalitzar, el Gran Teatre del Liceu també anuncia el canvi horari de totes les funcions de la temporada per facilitar la mobilitat dels espectadors fins al juliol. Totes les funcions previstes a les 20h, passaran automàticament a ser representades a les 19h. Les funcions de cap de setmana previstes a les 17h o a les 18h es mantindran amb el mateix horari. De moment, però, només hi haurà l’excepció de la doble funció de Solstice del 6 de febrer que seran a les 16:30 i 20:30h.

► Aquest canvi d’horaris també afecta als de taquilla que s’adapten a partir de l’1 de febrer per atendre el públic de dilluns a divendres de 10h a 19h i els caps de setmana: dissabtes de 10 a 18h (dies amb representació obert fins inici funció) i diumenges i festius tancats, excepte els dies de representació que les taquilles romandran obertes 2 hores abans de l’inici de la funció, i 1 hora abans en el cas de El Petit Liceu.