► Les contes d’Hoffmann’ d’Offenbach torna al Liceu amb les grans veus de John Osborn i Ermonela Jaho.

►Considerada com una de les principals obres mestres del romanticisme francès, Les contes d’Hoffman de Jacques Offenbach arriba al Gran Teatre del Liceu de la mà de l’onírica producció de Laurent Pelly

► El Gran Teatre del Liceu comença l’any amb un dels èxits més estimats pel públic, Les Contes d’Hoffmann de Jaques Offenbach, una producció del prestigiós Laurent Pelly i sota la batuta del reconegut director italià Riccardo Frizza, en substitució de Jordan de Souza, qui va cancel·lar la seva participació per motius personals. La més famosa de les òperes còmiques franceses es podrà veure del 18 de gener a l’1 de febrer, amb un total de 10 funcions. Un equip artístic de luxe on John Osborn i Arturo Chacón-Cruz es posaran a la pell del poeta maleït Hoffmann que evoca el seu passat amorós amb Olympia (Olga Pudova i Rocío Pérez), Antonia (Ermonela Jaho) i Giulietta (Nino Surguladze i Ginger Costa-Jackson). La mezzosoprano Marina Viotti interpretarà el rol de musa/Nicklaussendo juntament Carol García (19 i 31 de gener), en substitució de Stéphanie d’Oustrac que ha cancel·lat la seva participació en la producció per motius de salut. Un elenc immillorable de veus que també compta amb Alexander Vinogradov i Roberto Tagliavini, encarnant als quatre malvats, i la soprano Adriana González, entre d’altres.

► A Les contes d’Hoffmann, Offenbach crea un món amb les seves pròpies regles que ens condueix a un univers en què els somnis i la realitat s’entrellacen. Sense renunciar al seu propi estil –amè, sensible i de dolça melodia–, el dramaturg va eixamplar amb ambició els límits de l’òpera còmica. L’obra, inacabada per la mort del compositor l’any 1880,  va quedar sense detalls de com s’havia de veure exactament el conjunt damunt d’un escenari. Les cinc parts que va crear–tres actes, pròleg i epíleg–, tot i que van quedar pràcticament tancades, se sotmeten sovint a revisions musicològiques. És per això, que cada producció és una veritable sorpresa i novetat. La versió de Laurent Pelly, que es va estrenar al Liceu el 2013, s’adapta a la proposta d’Offenbach i recull les dues cares del Romanticisme: la fosca història i la màgia del seu revers. Pelly recorre a la idea del viatge oníric del protagonista, un recurs narratiu sempre eficaç per dibuixar una zona boirosa on sembla que es confonen fantasia i veritat.

 ► L’última obra dramàtica que va compondre Offenbach serà un dels reptes per a l’Orquestra Simfònica i el Cor del Liceu, que per a aquesta ocasió comptarà amb Riccardo Frizza al capdavant. La partitura està farcida de grans moments musicals com el que protagonitzen Hoffmann i Olympia al segon acte i en el qual les veus del tenor i la soprano es compenetren en una dolçor lírica encisadora. Però sens dubte el clímax és la famosa barcarola del tercer acte. Giulietta i Nicklausse canten una de les melodies més reconegudes de tots els temps, una tonada deliciosa a mig camí entre el tempo de vals i l’efecte hipnòtic d’una cançó de bressol.

► L’argument de la peça, que s’inspira en els relats fantàstics de l’escriptor alemany E. T. A. Hoffmann, relata la història del poeta Hoffmann, enamorat de Stella, que se embarca, empès per la musa, en un viatge durant una nit extraordinària per trobar la dona ideal, encarnada en les protagonistes dels actes respectius: Olympia (un autòmat), Antonia (una jove que emmalalteix quan canta) i Giulietta (una cortesana a Venècia). La musa, però, busca el fracàs amorós de Hoffmann, ja que està convençuda que només quan ell renunciï a l’amor es podrà abocar a la poesia i escampar el seu bé a tota la humanitat.

Les Contes d’Hoffmann és una òpera en tres actes amb música de Jaques Offenbach i llibret de Jules Barbier. Es va estrenar per primer cop el 10 de febrer de 1881 a l’Opéra Comique de París. A Barcelona va arribar en castellà al Teatre Eldorado, amb una primera representació el 22 d’abril de 1905. Al Liceu, s’hi va estrenar uns anys més tard, el 5 de febrer del 1924, i des d’aleshores s’ha pogut veure al Teatre 25 cops.