►El Teatre Eòlia de Barcelona engega la temporada 22/23 i ja ha presentat la primera meitat de la seva programació (setembre 2022-gener 2023). Fins a nou propostes escèniques (de moment) que, malgrat que són molt diferents, s’agrupen sota un mateix lema: ‘Fem Present‘.

►Un fer present que vol dir estar en connexió amb l’ara, amb l’avui, amb les propostes més avantguardistes i emergents. Però també un fer present en el sentit de donar presència, de donar espai i visibilitat a idees i llenguatges que no sempre estan en el discurs mainstream. Noves veus i noves mirades, que, des de l’aquí i l’ara, connecten amb la memòria del passat i miren cap al futur.

#FemPresent la veu de les silenciades

►La temporada 22/23 del teatre Eòlia engega amb Batec (una trilogia) (07 – 25/09/22), res peces breus de Catalina Inès Florit amb direcció de Jaume Madaula (AFLEL teatre) que reivindiquen les dones grans, de més de vuitanta anys, una figura invisibilitzada que, en paraules de la companyia, “fa molt que viu i molt que calla”. En una mateixa línia de visibilització de discursos feministes i LGTBIQ+ no hegemònics, la companyia La Copla de Wisconsin presenta Cançons que acaben en fade out (01 – 04/12/22), espectacle guanyador de la Beca Odisseu 2022 que recupera les cançons d’artistes folklòriques de la Transició espanyola, com Rocío Jurado, amb un format a mig camí entre el concert, la conferència performativa i la petardada: “Per què associem Rocío Jurado amb l’Espanya cañí i Alaska amb la contracultura dels vuitanta quan la primera va cantar a l’empoderament i a la masturbació femenina, mentre que la segona fa anys que col·labora amb la ràdio de la Conferència Episcopal?”, es pregunten. També posa el focus en la Transició espanyola Democrazy (08 i 15/11/22), de la joveníssima companyia La Saura, que vol donar un altaveu al discurs crític, desacomplexat i alhora complex de les noves generacions davant de la història i la democràcia.

#FemPresent la diversitat i la dissidència

►Més enllà del discurs feminista i LGTBIQ+, altres propostes donen veu a totes aquelles realitats a les quals la societat dona l’esquena. Realitats com l’antiespecisme, l’ecologisme i la necessitat de respectar i cuidar el món que ens envolta: així ho fa present Maurici Biosca a Si això és un cavall (02 – 20/11/22), un monòleg a cavall entre el drama i la comèdia, que reivindica la llibertat de tots els éssers vius que malviuen tancats i esperant ser alliberats. Realitats, també, com la diversitat intel·lectual, explicada en primera persona per Quim Llisorgas amb direcció i dramatúrgia d’Ester Nadal a Entre tu i jo no en fem un (a partir del 14/12/22), un espectacle autobiogràfic que es pregunta per què, per a algunes persones, assolir la seva vocació pot ser una utopia.

#FemPresent els nous llenguatges i discursos

►Un any més, el Teatre Eòlia, en col·laboració amb el Centre Superior d’Art Dramàtic Eòlia, reafirma l’aposta per les noves creadores i intèrprets amb els cicles Eòlia Escena Emergent, un aparador de nous talents, un primer trampolí per a la visibilitat vinculat als Treballs de Final de Grau de l’alumnat d’Eòlia. En la primera meitat de temporada, veurem tres espectacles de graduades en Direcció escènica i Dramatúrgia: Grønland (29/09 – 02/10/22), de Yaiza Peña (tutoritzat per Aleix Fauró), és una experiència híbrida entre l’autoficció i el concert escènic sobre el final de l’amor. A Vel a l’ull (04 – 09/10/22), David Borotau (amb l’assessorament de Javier Daulte) retrata la realitat “heterobàsica” del nostre món posant en focus en el que no veiem. I Natalia Jiménez (amb tutorització d’Àlex Mañas) desgrana el món de la pornografia a partir de la història real de Nikki Benz a Porno hablar de mí (13 – 16/10/22).

►Més enllà de la vinculació amb l’escola, també es dona veu a espectacles que juguen amb noves formes escèniques i discursos de rabiosa actualitat; és el cas d’#OmniaVanitas (19 – 30/10/22), una rave de llenguatges híbrids (dansa, DJ, pintura en directe, instal·lació) en la qual María de Prada i El Salón de los Invisibles reflexionen entorn el món actual dels likes i el clickbait.