►El mestre Gustavo Dudamel, considerat un dels millors del món, s’apodera del Gran Teatre del Liceu per portar la batuta d’Otello de Verdi, que estarà en cartell del 27 al 31 de març i del 6 al 14 d’abril. Amb un total d’onze funcions, totes incloses dins abonaments del Teatre (A, B, C, T, D, E, F, G, PA, PC, PE), el director veneçolà dirigirà el seu primer títol escènic al Teatre, després d’oferir a l’octubre dos funcions d’Il Trovatore en versió de concert. Les entrades sortiran en venda preferent als abonats amb un 20% de descompte a partir del 26 de febrer a les 10h. La venda general s’obrirà el 2 de març a la mateixa hora.

►Riccardo Frizza, que actualment es troba al capdavant de la direcció musical de Les Contes d’Hoffmann, cancel·la la seva participació a Otello per una reestructuració en la seva agenda. Coincidint amb la disponibilitat de calendari de Dudamel, l’àrea artística del Liceu va triar el seu nom per conduir un clàssic del repertori Verdià. Aquesta incorporació ressegueix el projecte del director artístic Víctor Garcia de Gomar amb el qual es busca la vinculació del Teatre amb les figures més destacades del panorama musical i els principals teatres d’òpera internacional.

►En paraules seves, assegura que la presència del mestre veneçolà a Otello serà “una autèntica festa” i que “per rebel·lar la contundència orquestral, la intensitat dramàtica, la tensió escènica i els fascinants contrastos de l’obra es necessita una energia extraordinària. Una partitura verdiana que tindrà en Gustavo Dudamel el millor intèrpret. El Liceu irradia una llum especial, i a banda de saber capturar el millor talent, envia un missatge d’esperança i il·lusió del món.”

►En aquest sentit, el director de l’Orquestra Filharmònica de Los Àngeles reforça el seu lligam amb el Liceu amb la voluntat de participar en projectes futurs. El següent capítol d’aquesta col·laboració s’escriurà amb La flauta màgica de Mozart protagonitzada per Javier Camarena, que està previst que vegi la llum en un futur proper.

►Gustavo Dudamel

►Considerat un dels millors directors d’orquestra del món, Gustavo Dudamel dirigeix la Orquesta Sinfónica Simón Bolívar de Venezuela des del 1999 i l’Orquestra Filharmònica de Los Àngeles des del 2009. Sota la seva direcció, aquesta ha estat considerada per The New York Times com “l’orquestra més important dels Estats Units – punt”. Les seves fites com a director musical no només l’han dut als escenaris més importants d’arreu del món, sinó que han transcendit els auditoris de música, reportant-li reconeixements per la seva tasca activista per la proliferació de les arts al llarg del continent americà (Estrella al Passeig de la Fama de Hollywood, Premi Gish, etc) i pels seus treballs al cinema, on ha pogut dirigir els crèdits d’obertura i tancament d’Star Wars o West Side Story d’Steven Spielberg.

►Otello

►Gustavo Dudamel se suma a un equip amb un repartiment destacadíssim que donarà vida a aquest drama estrenat a Milà el 1887 (l’any 1890 al Liceu) en la qual Verdi s’inspira en l’obra escrita per Shakespeare.

►Les celebrades frases d’entrada de l’heroic Otello (Gregory Kunde i Jorge de León), en una de les més grans de la història de l’òpera, seguides d’un pla perfecte ple de mentides i estratègies, condueixen a la desintegració d’un Otello obsessiu i gelós, així com a la mort de Desdèmona (Krassimira Stoyanova i Eleonora Buratto).

►Iago (Carlos Álvarez i Željko Lucic), en la seva estratègia, veu aquesta feblesa en Otello. Entre la magnificència del guerrer noble i virtuós del primer acte i l’home que se suïcida veient la seva decadència moral, hi ha una lenta degradació. Al final ja és un “altre”. La intensitat de la tragèdia aquí s’amaga en la intimitat de dubtar d’un mateix.

►La producció d’Otello s’ha vist afectada per les restriccions de la pandèmia. Les limitacions actuals en els transports europeus impossibiliten l’arribada de la producció de la Royal Opera House des de Londres. D’aquesta manera, el Liceu ha programat la producció de la Bayerische Staatsoper, amb la direcció d’escena d’Amélie Niermeyer, que pot garantir l’arribada al Teatre per la seva representació del 27 de març al 14 d’abril. Aquest muntatge, que es va estrenar el 2018 a Munich, mostra la lluita interior i exterior que habita en el text de Shakespeare i posa també al centre la figura de Desdèmona subratllant el feminicidi i la misogínia amb les ulleres del realisme actual. A banda d’aquesta modificació, també s’ha hagut de suspendre la participació del Cor Vivaldi – Petits Cantors de Catalunya en aquesta òpera, degut als múltiples grups bombolla del mateix Cor i la interacció amb la resta dels artistes. Les veus femenines del Cor del Liceu seran les encarregades d’interpretar les parts del cor infantil.