►De l’11 de desembre al 12 de gener al Teatre Akadèmia de barcelona “La Mascarada”. Una adaptació d’“El burgès gentilhome de Molière”.

►Un espectacle amb canvis de personatges constants, situacions ridícules, música en directe, corredisses i pirouettes. Una comèdia que parla de relacions familiars i socials, d’aparences i realitats, on cadascú porta la seva pròpia màscara.

►Una creació col•lectiva d’Els Pirates, dirigida per Adrià Aubert, amb direcció musical d’Ariadna Cabiró, moviment a càrrec d’Anna Romaní i amb un repartiment format per Laura Aubert, Ricard Farré, Laura Pau, Anna Romaní, Ariadna Cabiró i Adrià Aubert.

►Sinopsi
►Angelina Fontaine i la seva criada Nicolaua viuen amb certa preocupació i molta burla les ànsies de popularitat del seu marit. Ell, Tomàs Jourdain, tindrà dos dies per aprendre a ser una persona influent, cosa que farà amb l’ajuda del seu amic Dorante. Aquestes aspiracions topen amb les de la seva filla Lucila, que vol casar-se per amor amb el jove Claudi.

►Aquesta obra reprodueix el gènere de la comèdia-ballet a la perfecció i és, en si mateixa, una de les obres mestres del gènere en la qual s’uneixen els millors comediants i músics del seu temps.

►Segueix la línia estètica de l’època. Una estètica que posava especial rellevància a les turqueries: estil imperant en una Europa marcada per l’eclosió de l’Imperi Otomà. En aquest sentit, l’origen d’aquesta obra ve donat per l’escàndol provocat per l’ambaixador turc Suleyman Aga qui, després de la seva visita a la cort de Lluís XIV el 1669 va reafirmar la superioritat de la cort otomana per sobre de la francesa. Durant les primeres representacions, el mateix Molière encarnava la pell d’un dels personatges: el Monsieur Jordan.

►Aquesta vegada Els Pirates, partint d’un material original extens i valuós, s’han embarcat amb un gran respecte en una aventura col•lectiva a l’hora d’actualitzar i adaptar El burgès gentilhome, de Jean-Baptiste Poquelin (Molière) i Jean-Baptiste Lully.

►El burgès gentilhome és una comèdia-ballet estrenada el 1670 davant del rei Lluís XIV al castell de Chambord. Sempre al voltant de la figura del matrimoni com a tema central, les comèdies-ballet se servien de música, dansa i teatre per explicar històries quotidianes amb grans dosis de comicitat. El trio Molière-Lully-Beauchamp com a dramaturg, compositor i coreògraf respectivament, van ser els creadors de set peces de comèdia-ballet durant la dècada del 1660, que culminava poc abans de la mort de Lully amb, precisament, El burgès gentilhome.

►Aquest text és molt conegut a França, però ha estat poc representat en català. Casualment, alguns membres d’Els Pirates havíem format part d’un muntatge juvenil de l’obra, adaptada l’estiu del 2002 per Alberto Fonts, Gil Lladó, Magalí Lladó, Anna Romaní, Enric Romaní, Martina Roselló, Guim Roselló i Oriol Valls, a partir de la traducció de Josep Carner.

►Es tracta d’un espectacle que va ser molt important per Els Pirates, del qual mantenen un record viu i que volen homenatjar amb aquesta mascarada.
►Aquesta mascarada parla d’engany, d’hipocresia i de bogeria a parts iguals. És un retrat d’una societat pendent de les aparences. Un concert actual tocat amb instruments històrics.