►El Gran Teatre del Liceu continua el seu camí de celebració del 175è aniversari fent un salt al buit: només acceptant el risc podem avançar cap al futur i aventurar-nos decididament amb composicions de nova creació, noves produccions, reconeguts directors/es d’escena i grans veus.

►Especialment, la temporada 22/23 també vol posar el focus a la creació del país, una aposta per aquest present patrimonial que ja és l’avenir, i l’accessibilitat a l’òpera, un dels objectius troncals del Teatre.

►Aquesta temporada el públic passa de ser espectador a assumir un nou rol protagonista en els processos artístics; una acció conduïda on el teatre ja no és un prescriptor sinó un connector d’experiències i un mediador cultural per a la societat. És precisament en aquest canvi de relació on neix una nova intensitat i l’autèntic salt al buit.

►La temporada és la generació de relats que recullen la valentia d’una galeria de personatges. Es trobaran davant de decisions que implicaran un no retorn: Tosca (enfrontant-se a un abusador), Manon (en un camí d’opulència o un amor que l’arrossega la misèria), Alexina (destriant la seva identitat per saber si encaixa en un món femení o masculí) o Parsifal (en l’abandonament dels plaers per centrar-se en la virtut), entre molts d’altres.

►Títols que prometen grans nits i que es veuran amplificades per una sèrie de veus del salt al buit, que ens guiaran per comprendre les emocions més recòndites i fer un salt valent. En aquesta proposta, amb vocació de fer del Liceu un centre de les arts i el pensament, destaquen Jaume Plensa (artista plàstic, escultor i gravador), Antonio López (pintor i escultor), Marina Abramović (artista performer, fotògrafa, videoartista i escenògrafa), Louise Glück (poeta), Raquel García-Tomás (compositora i videoartista) i Flávia Junqueira (fotògrafa i artista visual), qui realitzarà una instal•lació a la Sala del Liceu just al començar la temporada. L’estil de l’artista es caracteritza per interpretar espais històrics o espais naturals amb impactants globus que juguen entre salts al buit i el silenci.

►Aquesta temporada és, doncs, una invitació a investigar sobre la necessitat de moure’ns de la zona de confort i saltar al buit. La línia de l’horitzó no existeix, sinó que avança amb nosaltres. Saltem junts!

►Un salt de grans noms: veus, directors i batutes
►El Liceu seguirà sent el temple de la lírica i convida els noms més aclamats de l’escena operística actual, entre els quals destaquen Javier Camarena, Piotr Beczała, Matthias Goerne, Iréne Theorin, Nadine Sierra, Luca Salsi, Sondra Radvanovsky, Aleksandra Kurzak, Monica Zanettin, Joseph Calleja, Lise Davidsen, Ermonela Jaho, Ambrogio Maestri, Daniela Barcellona, Nikolai Schukoff, Elena Pankratova, Evgeny Nikitin, Magdalena Kožená, entre d’altres. El Teatre també reserva un lloc destacat per a les grans veus nacionals, i, d’aquesta manera trobem, en els rols durant la temporada, Sara Blanch, Serena Sáenz, Xavier Sabata, Saioa Hernández, Carles ►Pachón, Xabier Anduaga, Àngel Òdena, Lidia Vinyes-Curtis, Ruth Iniesta, Marta Mathéu, Pau Armengol, Rocío Martínez, Marta Infante, Leonor Bonilla, Albert Casals, David Cervera, Mireia Pintó, Mercedes Gancedo, Stefano Palatchi, Antonio Lozano, Felipe Bou, Manel Esteve, Moisés Marín, Gemma Coma-Alabert, etc.

►La temporada 2022/2023 també rebrà alguns dels directors d’escena més aclamats, com ara Calixto Bieito, Àlex Ollé, Marta Pazos, Claus Guth, Olivier Py, Lotte de Beer, Rafael R. Villalobos, Damiano Michieletto i les batutes més internacionals, entre les quals hi ha les de Josep Pons, Gustavo Dudamel, Marc Minkowski, Susanna Mälkki, William Christie, René Jacobs, Jordi Savall o Rinaldo Alessandrini, entre d’altres.

►Aquest gran firmament d’artistes (i molts més) es trobaran a la temporada que segueix celebrant el 175è aniversari de la inauguració del Teatre, una temporada única on el Liceu es prepara per oferir moments únics i rellevants en la seva programació. Un projecte destacat i representatiu d’aquest nou rumb del Teatre és l’agermanament amb l’Opéra national de Paris a través d’una iniciativa d’intercanvi d’orquestres, que es va haver d’aplaçar degut a la pandèmia. Gustavo Dudamel obrirà la temporada 22/23 del Liceu dirigint la Novena simfonia de Mahler al Liceu amb la seva orquestra, i, posteriorment, Josep Pons dirigirà l’Orquestra Simfònica del Liceu al juny a París amb el Castell de Barbablava de Bartók, amb Iréne Theorin i Sir Bryn Terfel.

►El primer salt operístic que el Liceu tindrà és Don Pasquale. A partir de la partitura radiant de Donizetti, l’enginyosa producció de Damiano Michieletto segueix sent divertida i plena de vida com mai. Amb sinceritat i profunditat dramàtica, en aquesta proposta situada a l’actualitat reconeixem els personatges com a arquetips de la commedia dell’arte però del nostre petit món i, immediatament, resulten commovedors. Josep Pons dirigirà aquest Don Pasquale amb les veus estimades de Carlos Chausson i Alessandro Corbelli en els rols de Don Pasquale, Xabier Anduaga i Iván Ayón-Rivas en el paper d’Ernesto i Sara Blanch i Serena Sáenz com a Norina.

►L’estrena mundial de la nova producció de Macbeth de Verdi amb la posada en escena de Jaume Plensa és l’esperada nova proposta del Liceu. La poderosa presència estètica i ritual de Plensa, on posarà en moviment tot el seu univers iconogràfic, és l’escenari ideal per a aquest drama fosc, teatral i ple d’energia demoníaca, que estarà magistralment dirigit pel mestre Josep Pons. Per fer possible aquesta brillant proposta, Luca Salsi i Carlos Álvarez s’alternen el paper de Macbeth i Sondra Radvanovsky i Anna Pirozzi encarnen el personatge de Lady Macbeth.

►Una de les altres grans estrenes de la temporada és Alexina B. de Raquel García-Tomás, segona dona en estrenar una obra absoluta al Liceu després de Matilde Salvador amb Vinatea (1974). L’òpera Alexina B. està inspirada en la història d’Adélaïde Herculine Barbin, una persona intersexe (abans anomenades hermafrodites). Nascuda a França l’any 1838, el seu testimoni resulta commovedor i suggerent per a l’univers sonor de Raquel García-Tomás, Premi Nacional de Música 2020. En una societat on l’acceptació de la diferència era complicada i l’heterosexualitat la norma, Alexina es reivindica com a home, canvia de sexe legal i d’identitat, per ser Abel Barbin, però, incapaç d’adaptar-se, en la seva soledat s’acaba suïcidant. Una història potent i intensa que ens posa, com a comunitat, davant del mirall. El seu testimoni revela la violència de les institucions religioses mèdiques, així com la d’una societat heteronormativa, que no permet ni l’autoafirmació ni l’autodeterminació fora del binarisme de sexe i gènere. Amb llibret d’Irène Gayraud i una proposta escènica de Marta Pazos, aquesta òpera en tres actes és una història de lluita per la identitat i un autèntic salt al buit per a la nostra protagonista encarnada per Lidia Vinyes-Curtis i acompanyada del contratenor Xavier Sabata.

►En aquest trajecte per ser un Liceu de les Arts, la música i les arts visuals fan un salt conjunt. Macbeth, Winterreise i 7 Deaths of Maria Callas són tres de les grans produccions de la temporada que comptaran amb la participació d’altres disciplines. Així, en el centenari del naixement de Callas, el Liceu presenta un únic espectacle a la cruïlla entre l’òpera, l’art en viu, la performance i la videocreació de la mà de Marina Abramović.

►A 7 Deaths of Maria Callas (Les set morts de Maria Callas) s’inclouen algunes de les àries icòniques que van marcar la biografia artística de la soprano grega. Callas, amb una vida personal complexa d’amors perduts i una mort solitària, reviu més que mai en aquestes experiències de mort reinterpretades: moments traumàtics de pèrdua, amor i anhel on Abramović honra i habita l’esperit de la mateixa Callas, suggerint que aquests rols poden ser reimaginats i renovats per a futures generacions d’intèrprets.

►Després que la iniciativa s’aplacés la temporada passada, Antonio López realitzarà finalment a l’antic centre penitenciari La Model al maig 2023 la seva primera proposta escènica. L’artista, amb uns codis molt personals, retrata el seu propi món: el pas del temps, l’ésser humà i el seu entorn, les natures mortes, la infància… des dels seus inicis. En el món ple de ferides que planteja el Winterreise, Antonio López posarà en diàleg la seva obra amb la música de Schubert. Considerat el testament espiritual del compositor, és un dels cicles de lieder més importants de la història de la música i un autèntic Everest per als seus intèrprets.

►El salt al futur passa necessàriament per incorporar la dona als llocs més rellevants del món de l’òpera. En aquest sentit, un dels moments més destacats de la temporada és Il trittico de Puccini que arriba al Liceu amb una mirada en femení que portarà la prestigiosa batuta de Susanna Mälkki i una exuberant producció de Lotte de Beer de la Bayerische Staatsoper de Munic. Sense renunciar al seu segell especial, Puccini signa aquestes tres joies: un thriller del Sena (Il tabarro), el patiment, la mort i la glorificació d’una mare monja a qui han pres el fill (Suor Angelica) i una sàtira que parla amb humor d’un testament i la suplantació del difunt per canviar-lo (Gianni Schicchi). Tres òperes independents, fragments de realitat, units en una peça de música, que busca transmetre amb intensitat cada matís d’emoció humana: des de la implacable fredor del cor a la passió ardent, passant per l’avarícia, la picardia o la parodia. La producció de Lotte de Beer desenvolupa l’acció en un espai tancat per parets corbes on les tres partitures queden connectades per la idea de la mort. Una excel•lent feina de direcció fa que tots els personatges brillin: Lise Davidsen, Ermonela Jaho, Ambrogio Maestri, Daniela Barcellona o Ruth Iniesta, entre d’altres.

►Resseguint aquest fil de posades en escena que fan un salt a la innovació, topem amb L’incoronazione di Poppea de Monteverdi, amb una producció signada per Calixto Bieito. Estrenada a l’Opernhaus Zürich l’any 2018, ha estat un dels espectacles més aclamats de les darreres temporades. Els personatges obsessius de l’òpera es presenten al límit de la vanitat, mentre les pantalles de vídeo que dominen l’escenari completen el glamurós món d’infinita autocomplaença. Julie Fuchs torna a revisitar el personatge de Poppea de forma sensual. Ni els contratemps ni les derrotes seran obstacles per fer el seu salt al buit i assolir els seus plans: passar d’ambiciosa cortesana a ser coronada emperadriu. D’altra banda, al seu costat com a Nerone gaudirem del contratenor David Hansen: un addicte impotent davant de la bellesa de Poppea i també de la seva paraula (no té objeccions a convèncer Sèneca per suïcidar-se). En la seva amoralitat lluitarà per veure Ottavia (esposa de Nerone) a l’exili, en la veu de Magdalena Kožená, i Ottone, cantat per Xavier Sabata. A la batuta, Jordi Savall, coneixedor únic d’aquests repertoris, ens oferirà els misteris d’aquesta partitura considerada perduda durant segles i redescoberta el 1888. Una òpera moderna plena d’ingredients com l’erotisme, l’ambició o la fascinació pel poder.

►L’artista resident Àlex Ollé dirigirà escènicament Il trovatore de Verdi amb un muntatge que s’inspira en la Primera Guerra Mundial. Els mecanismes del drama i una profunditat psicològica subratllada per una música radiant i expansiva que desborda imaginació converteixen Il trovatore en una de les cimeres del repertori. Sinceritat i puresa són els trets de Leonora, aquí presentada per Saioa Hernández i Hibla Gerzmava. Vittorio Grigolo, Juan Jesús Rodríguez i Ksenia Dudnikova completen aquesta història d’amor i venjança. Una extenuant guerra de trinxeres on els humans són personatges abstractes i fantasmagòrics plens d’odi. En l’era dels moviments contra la mort de George Floyd, la visió exòtica de les minories des de l’òptica del segle XIX ens serveix per denunciar els substrats i estereotips que han forjat la nostra mirada.

►El salt al buit inclou intrínsecament el risc i la creativitat, així com l’aposta per incloure projectes comunitaris en els processos creatius. Àlex Ollé també serà l’encarregat de pilotar escènicament el projecte (Òh!)pera, una col•laboració del Liceu amb la Regidoria de Turisme i Indústries Creatives de l’Ajuntament de Barcelona, el Disseny Hub Barcelona i les escoles de disseny de la ciutat per fomentar l’aprenentatge a través de la pràctica. Una sèrie d’equips joves seleccionats amb la complicitat de les escoles de disseny de Barcelona hauran treballat durant més d’un any per dissenyar òperes de gran energia, d’uns 30 minuts de durada, que parlen de subjectes actuals. Els compositors Carlos de Castellarnau, Andreu Gallén, Marian Márquez i Itziar Viloria ens conviden a fer un passeig per les entranyes del Teatre, on l’espectador entrarà en contacte amb les històries de veus atrapades en els seus traumes, els secrets inconfessables o els somnis impossibles. Una primera oportunitat al Liceu per als creadors del futur. Una primera oportunitat al Liceu i un salt al buit per als creadors del futur.

►Un dels altres projectes en xarxa és La gata perduda, una òpera cocreada amb el barri del Raval, on es reforça el lligam entre la institució i els ciutadans del barri. Concebuda musicalment per Arnau Tordera I, amb text de Victoria Szpunberg i la posada en escena de Ricard Soler, l’obra forma part d’un projecte reconegut a nivell europeu.

►No hi ha salt al futur sense mirar el passat. A mitjanit del 31 de desembre del 1913, el Liceu s’avançava a la resta de teatres del món per descobrir Parsifal de Wagner, una partitura colossal. Torna aquesta obra majestuosa al Gran Teatre del Liceu amb un muntatge de Claus Guth, coproducció del Gran Teatre del Liceu i l’Opernhaus Zürich del 2011. Josep Pons ens conduirà pels misteris d’aquest monument musical extraordinari amb un repartiment vocal de luxe que inclou Nikolai Schukoff, Elena Pankratova, René Pape, Matthias Goerne i Evgeny Nikitin. Un salt al buit d’energia.

►Autèntiques nits d’emocions també es viuran amb el retorn conjunt de Javier Camarena i Nadine Sierra dalt de l’escenari (que ja van formar duet extraordinari al Liceu la temporada 20/21 amb Lucia di Lammermoor). Ara són la parella protagonista de Manon (Jules Massanet), que seran acompanyats des del podi per Marc Minkowski. Trio d’asos per recuperar aquest paradigma de l’òpera francesa: una historia que ens parla des de la provocació i de dos adolescents que es mouen cap al salt al buit.

►Òperes en versió concert, un salt a la mitologia
►Mite i òpera són dos termes que han begut recíprocament l’un de l’altre com a font d’inspiració de temàtiques i personatges. Tot i que l’òpera ha emprat, al llarg de la història, els mites per reflexionar sobre diversos aspectes de l’existència humana, el mateix gènere també ha estat turbina de noves llegendes.
►La programació d’òperes en versió concert d’aquesta temporada fa un salt al buit cap a la mitologia, on destaca l’arribada del director d’orquestra René Jacobs que torna al Liceu dirigint Orfeo ed Euridice (v.c.) de C.W Gluck amb l’Orquestra Barroca de Freiburg. La seva direcció és la promesa de la riquesa en el matís, la teatralitat i l’elegància; una direcció detallista amb la voluntat d’oferir quelcom nou i únic amb les veus de Helena Rasker, Polina Pasztircsák i Kateryna Kasper.

►Una de les obres mitològiques per excel•lència és Alcina de G.F.Händel. Estrenada al Covent Garden de Londres l’any 1735, l’obra presenta una història plena d’ecos homèrics on el magnífic personatge de la maga traïda Alcina atreu els herois a la seva illa per seduir-los i oblidar la pròpia terra.

►Miratge entre amor i passió, Alcina sembla feta a mida per a la pirotècnia vocal i per desenvolupar el caràcter dels personatges d’aquest drama amorós. Marc Minkowski, amb un bouquet extraordinari de solistes i al capdavant de la seva formació, Les Musiciens du Louvre, sabrà descobrir-nos les emocions i desitjos ocults amb tota l’expressivitat desitjada pel compositor.

►Dansa, un salt des del gest
►En el 175è aniversari, el Liceu ha seguit apostant per la dansa. En honor a la tradició i a la història del Teatre es programen tres espectacles del gènere. A més, el Liceu segueix amb el seu abonament de dansa amb un 30 % de descompte sobre els tres espectacles de sala, amb l’objectiu de fidelitzar el públic i de garantir, també, la seva accessibilitat.

►Dido & Aeneas, una nova coproducció del Liceu amb coreografia i direcció d’escena de Blanca Li i dirigida per William Christie és un dels espectacles més esperats de la temporada a camí entre l’òpera i la dansa. Dido & Aeneas de Henry Purcell és una òpera de cambra deliciosa basada en l’obra Dido, reina de Cartago de Christopher Marlowe. Amb una impactant producció, Blanca Li reinterpreta, des del seu característic llenguatge coreogràfic, la trista i gran història sobre la incapacitat de controlar una passió salvatge i el poder dels sentiments que acaba en traïció i un funest comiat. William Christie, pare del moviment historicista i autèntic especialista de la música del Barroc europeu, conduirà al Liceu la seva formació Les Arts Florissants per oferir un espectacle sensible, creatiu i transgressor.

►Torna Akram Khan al Gran Teatre del Liceu amb Jungle Book reimagined, una magnífica producció basada en la història original de Rudyard Kipling. Un conte amb un missatge molt poderós i vigent per al món actual. Superant les paraules, des del gest i el moviment, i amb l’ús de la tecnologia de projeccions, Akram Khan ens farà reflexionar sobre el canvi climàtic, la vida comuna entre espècies al planeta, la interdependència entre humans/animals/natura, i el sentit de pertinença a la família.

►La vessant més experimental de la dansa l’aporta Coppél-i.A amb els Ballets de Montecarlo. El coreògraf i director de la companyia Jean-Christophe Maillot revisa aquesta famosa peça romàntica, tornant a explorar el món dels autòmats per reflexionar sobre el desenvolupament de la intel•ligència artificial a la nostra societat. Aquest títol emblemàtic del repertori clàssic es basa en l’obra Coppélia del 1870 creada per Arthur Saint-León i Léo Delibes a partir del conte Der Sandmann d’E. T. A. Hoffmann.

►Un salt estel•lar de concerts i recitals
El Gran Teatre del Liceu seguirà sent el temple de les grans veus i programa diferents concerts i recitals que prometen grans vetllades en la temporada que segueix celebrant el 175è aniversari: Piotr Beczała i Sondra Radvanovsky, Cecilia Bartoli, Sara Blanch i Xabier Anduaga seran alguns dels noms que ens faran somiar.

►Un dels recitals més especials serà la reunió de llegendes del món wagnerià: Waltraud Meier, Iréne Theorin i Lise Davidsen: tres generacions de cantants que han centrat la seva carrera en aquest genial compositor, tan associat al coliseu de la Rambla. Iréne Theorin i Waltraud Meier, que han estat les millors Isolde i Brünnhilde de la seva generació i han marcat un cànon, ara cedeixen el testimoni a la gran Lise Davidsen. Ella encarna la promesa de les millors nits amb aquests rols. Mentre el món somnia sentir-la, presenta intervencions de Fidelio. A la segona part, algunes escenes d’Elektra de Richard Strauss ens faran recuperar la memòria d’aquell muntatge de Patrice Chéreau, ara ja mitificat en els annals del teatre. El titular del Teatre, Josep Pons, serà el conductor d’aquest programa extraordinari.

►Cicle simfònic i música de cambra: un salt sonor oníric
►La temporada 2022/23 suposarà tot un repte per a l’Orquestra Simfònica del Liceu, que demostrarà la seva excel•lència gràcies a l’aposta ferma del Teatre per a l’activitat simfònica. Liderarà aquesta aventura el director musical Josep Pons, encarregat de dirigir un cicle simfònic durant les següents cinc temporades entorn a l’Univers Mahler.
El mestre desplegarà amb l’Orquestra Simfònica del Liceu l’integral de l’obra simfònica de Mahler, un viatge fascinant que ens durà a la conquesta d’un autèntic cim musical. Aquesta temporada podrem gaudir de dos concert on s’interpretaran la Simfonia nº3 i 6 respectivament. En relació a aquests esdeveniments, Gustavo Dudamel dirigirà la novena a principis de temporada.

►Amb la col•laboració del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, el Liceu segueix potenciant la presència de l’Orquestra fora de les parets del Teatre i visitarà diversos punts del territori català.

►La música de cambra també tindrà continuïtat durant la temporada 2022/23, amb dos concerts que acolliran diverses formacions de cambra sorgides de l’Orquestra del Liceu amb artistes convidats: Kolja Blacher i Stefan Dohr.
El Liceu continua el seu projecte amb el director Rinaldo Alessandrini i el seu Concerto Italiano, que seguirà mostrant al Foyer la integral dels Madrigals de Monteverdi, obra que encarna el naixement del gènere de l’òpera.

►Un salt al buit al pensament i les arts
►El projecte artístic de Víctor Garcia de Gomar, iniciat amb la seva arribada al Teatre el 2019, aposta per fer del Liceu un centre de les arts on el subjecte principal sigui l’òpera, però en el qual també conflueixin altres disciplines com les arts visuals, l’antropologia, la filosofia, la poesia, la ciència o la tecnologia, entre d’altres. En una societat líquida i plena de factors canviants, el Teatre vol ser una fàbrica de preguntes on l’interrogant sigui el símbol permanent. L’òpera vista com un manual per a la vida, i el Liceu, una acadèmia d’emocions i passions humanes.

►En aquesta mateixa línia, el Liceu organitzarà cicles de conferències i converses amb grans noms de la temporada com Jaume Plensa, Jordi Savall, Marina Abramović, Raquel García-Tomás, entre altres. El Liceu també serà el baluard d’exposicions d’artistes de renom com Flávia Junqueira o Marria Pratts.

►LiceuAprèn, un salt cap a l’aprenentatge
El projecte LiceuAprèn, el nou servei educatiu del Gran Teatre del Liceu, té el repte d’adaptar el seu programa al moment actual, innovant en la creació d’espectacles i en l’oferta formativa per seguir-se consolidant com una referència cultural tant pel que fa a l’òpera com les altres arts. En aquest sentit, a través de diferents disciplines que inclouen les arts plàstiques, l’ecologia o la tecnologia, el Teatre té l’objectiu d’oferir a les famílies i als nens eines pedagògiques que siguin una invitació a pensar i créixer. LiceuAprèn treballa en tres grans línies: la creació i producció d’espectacles adreçats als infants i joves; un programa de formació ampli i divers quant a destinataris, continguts i formats, i vincles de col•laboració amb diverses institucions amb finalitats d’inclusió, de col•laboració, de formació, de recerca i d’innovació.

►Sota aquest paraigua, el Liceu proposa per a la temporada 22/23 els següents espectacles: La cuina de Rossini, La barcarola, El monstre al laberint, La nit de Sant Joan, Trencanous-Jazz, Miralls, Els músics de Bremen, El conte de Nadal de Charles Dickens, La petita flauta màgica. També s’inclouen propostes fora del Teatre com IT Dansa i Symphony al CaixaForum.

►La nit de Sant Joan és un espectacle de dansa on s’interpreta l’obra de Robert Gerhard Soirées de Barcelone amb guió de Ventura Gasol. Soirées de Barcelone és la segona creació per a ballet de Robert Gerhard. Es tracta d’una obra per a piano inspirada en la música tradicional catalana on fàcilment podem identificar danses i melodies del nostre folklore. Antonio Ruz, d’una forma simbòlica i creativa, ha volgut impregnar la coreografia d’elements que ens connecten amb les nostres tradicions, com poden ser el simbolisme del foc, la sardana, els castells o les figures del bestiari. En col•laboració amb la Diputació de Barcelona i l’Institut del Teatre, a la Sala Gran del Gran Teatre es presenta aquesta proposta plena de força, energia i vitalitat que farà connectar el públic més jove amb la música i la dansa.

►La cuina de Rossini, amb direcció escènica de David Selvas i direcció i adaptació musical d’Andreu Gallén, explica la història de dos joves, en Ross i la Isabella, els quals, en un viatge d’amistat i de descoberta, s’endinsaran en un món fascinant que els portarà fins a les òperes de Rossini. A través d’aquesta història, l’espectacle aprofita per tractar valors com la passió per la música, els hàbits alimentaris saludables, el comerç de proximitat i altres temàtiques d’interès general.

►A Trencanous-Jazz, titelles i jazz es fusionen per explicar la fantàstica història de Vsévolozhsky. La proposta porta el segell escènic de Joan M. Segura i Toni Vaquer en la direcció musical, i revisa un clàssic des d’una mirada actual, plural i inclusiva. En aquest mateix espai tindrà lloc Miralls, un espectacle produït pel Liceu amb la direcció d’escena de Quim Serra – Factoria Mascaró i la direcció musical de Miquel Gené. L’espectacle, a través de la dansa i la música, crea una experiència sensorial que connecta amb els infants.

►Amb La Barcarola, els més petits s’endinsen en un viatge musical i visual que inclou una selecció de peces d’òpera arranjades per atraure els més menuts. La direcció d’escena porta el segell de Juan Pablo Mendiola i la direcció musical va a càrrec de Francesc Valldecabres.

►L’òpera participativa El monstre al laberint, de Jonathan Dove, està dirigida escènicament per Paco Azorín i musicalment per Manel Valdivieso, i compta amb la participació d’estudiants de centres educatius de Catalunya i l’Orquestra del Conservatori del Liceu. L’espectacle trasllada el mite de Teseu i el minotaure a la realitat actual de les persones refugiades. El Petit Liceu es completa aquesta temporada amb els muntatges més estimats pel públic familiar, com Els músics de Bremen de Poire Vallvé o La petita flauta màgica. Un altre retorn esperat durant les dates nadalenques serà El conte de Nadal, que novament envairà el Teatre amb l’esperit nadalenc de Charles Dickens, la música d’Albert Guinovart i l’art amb sorra de Borja González, l ►’Orquestra Simfònica del Liceu, la formació VEUS – Cor Infantil Amics de la Unió i els solistes vocals.

►El Liceu també manté el seu compromís amb IT Dansa, la jove companyia de l’Institut del Teatre sota la direcció de Catherine Allard, que es presentarà al Teatre-Auditori Sant Cugat.

►La nova temporada, en xifres
►El Liceu presenta una temporada amb un pressupost global en ingressos de 51,4 milions d’euros, una xifra superior a la de la temporada passada, que va ser de 49,5 milions d’euros. Les administracions juguen un paper clau en aquest 175è aniversari i aporten un 48 % del pressupost. Els ingressos propis equivalen al 52 % restant, del qual es preveu un augment d’ingressos pel que fa al mecenatge, patrocini i lloguers d’espais gràcies al fet que el 175è aniversari ha estat declarat Esdeveniment d’Excepcional Interès Públic pel govern de l’Estat, la qual cosa atorga avantatges fiscals a les empreses i persones que col•laboren amb el Teatre i el seu programa de patrocini i mecenatge.
El Liceu, en aquesta continuïtat de celebrar el seu 175è, centra la seva dedicació per mantenir aquest pressupost i donar, així, continuïtat al projecte iniciat el 2019. L’objectiu és posar en valor “la força del Liceu”, una palanca sobre la qual el Teatre es recolza per treballar pel seu futur, l’excel•lència i l’accessibilitat de l’òpera. El 175è aniversari és el context idoni per seguir impulsant el projecte artístic, amb un augment en aquesta partida que arriba als 16 milions d’euros respecte als 15,5 milions d’euros de la temporada 21/22. La despesa educativa i social es manté en 1,1 milions d’euros.
En les xifres globals de la programació, la temporada 22/23 té un total de 40 espectacles amb 204 funcions: 13 òperes i 91 funcions i 3 espectacles de dansa equivalents a 17 funcions. En matèria de concerts la temporada comptarà amb un total de 14 concerts i recitals amb 21 funcions. El LiceuAprèn (comptant funcions escolars i familiars) amplia el seu cartell a 10 espectacles i a un total de 75 funcions.

►Abonaments
►Actualment, el Gran Teatre del Liceu compta amb 15.353 abonaments i 10.350 abonats. En termes d’edat, es manté l’edat dels abonats a 63 anys i el públic no se situa als 46 anys. El marc del 175è aniversari serà un context ideal per tornar a generar il•lusió entre els espectadors per assolir un objectiu total de 17.500 abonaments. Una de les noves iniciatives que posa a disposició el Teatre són els abonaments 100% flexibles. Aquesta novetat, que posa en valor el compromís dels abonats, permetrà que aquests puguin fer canvis il•limitats tant en els títols com en les dates del seu abonament, independentment del torn. D’aquesta manera, els abonats i abonades podran adaptar com millor els convingui l’abonament del Teatre a la seva agenda i preferències. A més, aquesta fidelitat amb el Teatre es compensa amb encara més descomptes, entre el 10 i el 25% de descompte en els abonaments, depenent del número de títols del que està format i si és a la carta. Així mateix, els abonats mantenen el 20% de descompte addicional en la resta d’entrades de la temporada i molts altres avantatges.

►Després de l’èxit del primer any, arrenca la segona edició de l’abonament de dansa, amb 3 espectacles (Dido & Aeneas, Jungle Book reimagined i Coppél-i.A.,) i un descompte del 30%. Una de les propostes que el Teatre continua és el Liceu entre generacions, en la qual tots els abonats podran comprar fins a 4 entrades i venir acompanyats dels seus éssers estimats amb un preu únic de 35 € (dos dels acompanyants han de tenir entre 14 i 28 anys, i serà vàlida per a una sola compra). Podran escollir una de les següents òperes:
• Don Pasquale: dissabte 01/10/2022, a les 19h
• Il trovatore: dissabte 05/11/2022, a les 19h
• Macbeth: dissabte 25/02/2023, a les 19h
• Manon: dissabte 22/04/2023, a les 18h

►Per últim, el Liceu també posa a disposició la primera temporada digital del Liceu (Liceu+Live). Els abonats podran gaudir durant el primer any d’un preu especial de 30€ (preu normal 60€). Inclou 5 òperes de la temporada amb una experiència de visionat excel•lent (en directe i també en una versió editada amb funcionalitats úniques) i accés a tot el contingut audiovisual del Liceu (entrevistes, xerrades, rodes de premsa i òperes d’altres temporades que es publicaran puntualment).

►Liceu+LIVE
►El passat novembre de 2021, en el marc del 175è aniversari, el Liceu va llançar Liceu+, una primera fase del que serà la primera temporada digital del Liceu que arribarà la temporada que ve amb la clara intenció de revolucionar la manera de veure l’òpera amb el seu nou abonament digital: Liceu+Live. Aquest projecte audiovisual engloba dues dimensions: la internacionalització de la programació artística i també l’accessibilitat de l’òpera a tots els territoris, tot complementant l’experiència operística.

►Aquesta nova manera d’aproximar-se al gènere operístic inclourà funcionalitats mai vistes en una plataforma audiovisual d’aquestes característiques com pot ser: un mestre de cerimònies, entrevistes al backstage, xat en viu, subtítols multidioma, multicàmera, moments destacats, etc. El preu de l’abonament digitals serà de 60€ per temporada, i 30€ per temporada per tots els que ja estiguin abonats al teatre.
Aquest nou abonament digital permetrà l’accés a l’òpera des de qualsevol lloc a qualsevol moment i la temporada 22/23 inclourà 5 òperes en directe i les seves respectives edicions premium:

• Il trovatore
LIVE 5/11/22
EDICIÓ PREMIUM 17/11/22
• Il trittico
LIVE 3/12/22
EDICIÓ PREMIUM 15/12/22
• Tosca
LIVE 16/1/23
EDICIÓ PREMIUM 26/1/23
• Macbeth
LIVE 25/2/23
EDICIÓ PREMIUM 9/3/23
• Manon
LIVE 30/4/23
EDICIÓ PREMIUM 11/5/23