RBLS Festival Teatre Jove celebrarà del 28 d’octubre al 20 de novembre la seva sisena edició amb la voluntat de continuar acostant les arts escèniques a joves i adolescents. Nascut el 2017, RBLS (abreviatura de REBELS) és un festival d’arts escèniques que vol descobrir a joves espais, proposar-los posades en escena que connectin amb els seus interessos i inquietuds o involucrar-los en processos de creació.

►Enguany el festival amplia dates, estrena nous escenaris a Barcelona i consolida la seva oferta d’espectacles i tallers escènics per a joves a GranollersSabadell Viladecans, que s’estrenen com a seus del festival, però també a Sant Joan Despí i Santa Coloma de Gramenet, que repeteixen experiència. El Teatre TantarantanaLa Villarroel, l’Antic Teatre i la Nau Ivanow, seu de RBLS APOSTA i que a part d’espectacles albergarà tallers, seran els escenaris del festival a Barcelona ciutat, als quals se sumaran el Teatre Poliorama i el TNC amb espectacles adreçats a públic jove.

Un festival que posa el focus en el públic jove i els proposa experiències escèniques arreu del territori

►El festival començarà al Tantarantana amb un èxit de Lali Álvarez GarrigaRagazzo, un espectacle protagonitzat per Oriol Pla basat en la figura del jove activista Carlo Giuliani, abatut durant les manifestacions contra la cimera del G8 a Gènova, el 2001. La mateixa autora i directora oferirà un taller de Creació escènica sobre fets reals per l’alumnat d’instituts. Aquest teatre també albergarà el RBLS TEEN PROJECTE, el projecte de creació escènica comunitària impulsat per RBLS i la Sala Fènix que aquest any ha coordinat Atòmica (Pere Borrell i Clara Rueda). L’espectacle, que involucra joves i entitats del barri Les Roquetes de Barcelona en les diverses fases del procés creatiu, s’anomena A Star Is Born i reflexiona sobre com la música influeix en les vides, les relacions o les identitats i sobre com pot ajudar a comprendre la memòria col·lectiva.

►Un dels altres plats fort del festival és CR#SH Tothom pot caure, un cant a l’autoestima i a les cures que reflexiona sobre la importància de la salut mental especialment en joves de 14 a 17 anys. L’espectacle es podrà veure a La Villarroel i a l’Antic Teatre, però també al Llevant Teatre de Granollers i al Teatre Margarida Xirgu de St. Joan Despí on també es realitzaran tallers relacionats amb la temàtica per alumnes d’instituts. Per la seva banda, Hermanas Picohueso recuperaran a la Nau Ivanow l’espectacle documental Excalibur i altres històries d’animals morts, que qüestiona les estructures de poder.

►L’oferta d’espectacles fora de Barcelona es consolida també en espais com l’Àtrium de Viladecans que albergarà, d’una banda, Hermafrodites a cavall o la rebel·lió de desig una proposta multidisciplinària sobre la intersexualitat del col·lectiu Que no salga de aquí, i de l’altra, a l’aclamada companyia LaJoven, que presentarà Para acabar con Eddy Bellegueule, que explica la història d’un noi que ha de sobreviure a mals socials com la violència, el masclisme, la pobresa i homofòbia. Granollers s’estrenarà com a seu amb tres propostes: a part de CR#SH, el Llevant Teatre albergarà la conferència performativa Official Presentation of the Gadgets for Our Salvation, on l’artista Júlia Barbany ironitza sobre la fi del món, un espectacle que també farà una funció a l’Antic Teatre; i tres jornades amb el Microteatre d’Arsènic i Roca Umbert. L’Estruch de Sabadell serà l’escenari de Bonobo, el premiat text de Josep Julien, un thriller que ens parla de temes com el racisme o la radicalització; mentre que la dansa es deixarà a veure al Mas Fonollar de Santa Coloma de Gramenet amb l’espectacle Conseqüències de la cia Moveo, que inclorà un col·loqui final on el jove públic podrà conversar amb la companyia i participar en un taller de moviment.

►En el marc de festival s’inclou el +RBLS, amb una programació paral·lela que presenta funcions especials a Barcelona ciutat a preu reduït i amb activitats exclusives per adolescents. En aquest espai es vinculen al festival espectacles com Romeu i Julieta de La Brutal, al Poliorama; Intempèries d’Aleix Aguilà i Jordi Pérez Solé, al TNC; o Ludere!, al Parc Sandaru, una relectura juvenil que fa Marc Rosich del clàssic de la Caputxeta.

Tallers que connecten amb les inquietuds del jovent

►A part dels tallers associats als espectacles impartits per Lali Alvárez, la cia Mea Culpa, la cia Moveo o Júlia Barbany, el RBLS 2022 inclourà 2 tallers gratuïts: la Kernel Dance Theatre proposarà un taller per millorar l’autoconeixement del cos que combina dansa, arts marcials i teatre; i un altre d’introducció a les eines i metodologies de l’art sonor, on els joves crearan una composició final a partir sons capturats en llocs insospitats, impartit per Sons de Barcelona. Els tallers es duran a terme a la Nau Ivanow i a l’Estruch de Sabadell.

RBLS PRO i RBLS APOSTA: formació, educació i cultura

►Per donar un impuls a les arts escèniques per a joves, el festival organitza cada any RBLS PRO unes jornades adreçades a agents teatrals, culturals i educatius. Les jornades són un punt de trobada, intercanvi d’experiències i creació de complicitats.

►La primera jornada se celebrarà a Granollers i sota el nom Teatre, una eina pedagògica, proposarà una formació i dinàmiques per a docents i educadores per descobrir dinàmiques de treball o aprendre a resoldre conflictes o a analitzar comportaments mentre fem teatre. La segona jornada, a Sabadell, proposarà una Introducció a la Gestió d’Equips per millorar aspectes com les estructures, la gestió d’emocions o els processos de creació col·lectiva. L’última jornada professional serà RBLS APOSTAFira de Teatre per a Joves, que posa en contacte la creació escènica per a adolescents i joves i responsables de programació de teatres, fires i festivals. 15 companyies hi presentaran els seus espectacles a la nau Ivanow davant programadors i programadores. Una fira ja estratègica a la ciutat de Barcelona que se celebrarà l’11 de novembre de 10:30h a 14h a la Nau Ivanow.