►D’aquí a pocs dies es tancarà el procés d’inscripció de ‘RIIIING! Els musicals que truquen a la porta’, el primer Torneig de Musicals dins el marc del Festival Grec 2023 que se celebrarà els dies 10 i 11 de juliol de 2023.

►Hem parlat amb en Toni Viñals, l’ideòleg d’aquest projecte.

TM: D’on sorgeix aquesta inquietud per organitzar una convocatòria d’aquest tipus?

TONI VIÑALS: Sorgeix de diverses bandes; per una banda, hi ha l’experiència d’haver fet “La filla del mar” amb La Barni Teatre, amb molta repercussió, i havent rebut molt reconeixement de la professió i que va obtenir el Premi Butaca a millor musical, a millor actriu de musical, per la Mariona Castillo, a millor actor de musical per mi -Toni Viñals-. Pels Premis de la Crítica a Millor musical, Millor actriu de musical per Clara Solé i Millor música original per Marc Sambola. Millor musical pels Premis Teatre Barcelona i els Premis Teatremusical.cat a millor reposició. Em vaig adonar que havia estat molt difícil per la companyia La Barni Teatre aconseguir que se li obrissin les portes de les productores i dels teatres per arribar a fer un espectacle de mitjà o gran format.

És “fàcil” entrar en una sala alternativa o de proximitat amb una producció molt minsa, però quan necessites fer una cosa més gran, costa molt.

Costa molt que et rebin i que t’obrin les portes i que fos tan difícil em semblava injust.

 Per altra banda, com a intèrpret que porto més de vint anys fent teatre de tota mena, de creació, multidisciplinari, teatre musical “convencional”, també em semblava que els intèrprets, els creadors, havíem de tenir més sovint l’oportunitat de poder fer més teatre musical de creació de qualitat per tal de generar més indústria.

També havia viscut l’experiència de fer Les nits de musicals que organitzava Teatralnet al Teatre Grec, i em semblava una experiència molt festiva, molt feliç, però que la seva repercussió no passava d’aquella mateixa nit i volia un projecte que no es quedés amb una sola nit i ressonés més enllà.

TM: Per què creus que el sector necessita aquestes iniciatives?

TONI VIÑALS: Cada any surten fornades d’intèrprets que van nodrint les produccions d’aquí i de Madrid i també les cues de l’atur, i necessitàvem que tots ells tinguessin un lloc on crear. Em vaig emmirallar en el torneig de dramatúrgia de Temporada Alta per així posar el focus en els creadors i que les productores, programadors, institucions, teatres públics, Generalitat i Ajuntaments de Barcelona s’adonin que hi ha un gruix de gent que està fent molt bona feina i que el seu treball no passi desapercebut o que es quedi en una cosa molt sectorial, sinó que es faci evident més enllà dels petits cercles del teatre musical.

També perquè moltes vegades aquests cercles estan segmentats i no tenen un lloc on trobar-se i parlar de les seves propostes i generar sinergies i per tenir més a prop la gent que gestiona els pressupostos per fer-ho fàcil, fer una fira professional per tal de generar mercat, ja que en els darrers anys, de manera molt evident,  propostes com La Jaula de las Locas, Cantando Bajo la Lluvia i aviat The Producers, són l’única opció laboral de gran format que queda pels professionals catalans que es troben a Barcelona, més els espectacles que arriben de gira de Madrid i poca cosa més. Per tant, penso que hem de poder competir amb el talent i la creació, la qual cosa també implica adaptar altres materials existents i que els diners s’han de posar en el talent.

TM: Per què vas pensar en El Terrat per fer-ho?

TONI VIÑALS: En aquells moments estava treballant amb ells a ¡Chakapum!, el musical de la rumba catalana, per tant, els tenia molt a prop i a més a més sabia que aquestes iniciatives els hi interessaven. Ells tenien el festival Singlot, amb les Jornades per a professionals, on podies presentar projectes i era un format que es podria assemblar una mica amb les jornades professionals de RIIIING! Els musicals que truquen a la porta.

El Terrat és una productora que tot i que porten molts anys, tinc la sensació que són molt moderns, que estan a l’última, que els hi agraden els nous formats i que tenen un esperit molt jove, gens nostàlgic i vol fugir de la nostàlgia.

Són una productora que reconeixen la història que ens conforma, però miren endavant.

TM: Què necessiten els creadors per presentar-se?

TONI VIÑALS: Tenir ganes de tirar endavant un projecte que tinguin al calaix o tenir un equip de gent amb qui els vingui  de gust treballar i omplir el formulari d’inscripció on s’han de presentar i dir quin espectacle els agradaria fer i que presentin una escena.

Compartim amb tu l’enllaç a la convocatòria aquí i si voleu més informació teniu aquest vídeo.

TM: S’hi pot presentar tothom?

TONI VIÑALS: Tothom. I poden presentar la proposta que vulguin: drama, comèdia, tragèdia, teatre de l’absurd… tota mena d’espectacles on la música tingui un paper important i que la història s’expliqui a través de la música.

Poden presentar-s’hi alumnes amb el seu treball de final de carrera, com veterans de l’escena catalana que ens exposen el seu darrer projecte, gent amb experiència i gent novella. Ens agradaria que fos així d’intergeneracional, amb espectacles comercials, d’experimentació. El que sigui.

TM: Que bé que el projecte estigui coproduït amb el Festival Grec, no?

TONI VIÑALS: És fantàstic que el Festival Grec coprodueixi ‘RIIIING! Els musicals que truquen a la porta”, ja que si no fos així aquest projecte no hauria existit.

Cesc Casadesús, director del festival, sempre ha deixat un espai perquè el teatre musical tingui un lloc dins la programació del Grec i de fet RIIING! Sorgeix d’una conversa amb ell per trobar la fórmula per tal que el Festival Grec pogués donar un cop de mà al teatre musical català.

Aquesta primera edició ens la prenem com una edició de prova esperant aprendre dels encerts i errors, per poder-ne fer més i que el torneig vagi creixent i que es puguin fer coproduccions amb l’espectacle guanyador.

TM: Creus que el teatre musical en català gaudeix de bona salut?

TONI VIÑALS: És una pregunta trampa. Els professionals catalans de teatre musical estan exportant el seu talent: Intèrprets, compositors, dramaturgs, directors musicals, escenògrafs, tots els oficis; hi ha molta qualitat, això és evident. El que no hi ha és una aposta clara pel teatre musical en català des de les institucions, des del teatre públic, des de la política cultural.

Darrerament s’ha anunciat que hi haurà una nova partida dels pressupostos de cultura destinada al teatre musical de creació i això ens fa molt feliços.

Hi ha una ceguesa de la potència que té el teatre musical en català. O també pot ser que sigui un prejudici.

El Teatre musical és un format en el qual el públic confia molt. Els espectacles de teatre musical són els espectacles que més públic tenen, i fins i tot tenen aquell públic que va només una vegada a l’any al teatre, per tant té molt potencial apostar pel teatre musical en català.

Moltes vegades quan es fa un espectacle per infants o per adolescents s’hi sol posar música; és una manera d’agafar el públic i no deixar-lo anar. Quan tenim algun text que pot ser una mica difícil de pair, sempre apareix la música. Quan ens emocionem amb una cançó, arriba a unes profunditats inqüestionables per l’experiència de l’espectador, per tant, adonant-me que hi ha una deixadesa per part de les polítiques culturals sorgeix el RIIING, per posar-nos a la primera plana, a davant dels ulls dels responsables d’aquestes polítiques.
Em deies: Creus que el teatre musical en català gaudeix de bona salut? Podria estar molt més en forma.

TM: A quins premis o reconeixements opten els candidats?

TONI VIÑALS: El reconeixement al millor projecte d’espectacle. Aquest premi té una dotació de 5000 euros, però també a un seguiment per part de la Mercè Puy, productora executiva de la secció teatral d’El Terrat que els donarà suport en la producció.

El reconeixement a la millor lletra de cançó, el reconeixement a millor composició musical, on se’ls ofereix la possibilitat de fer un enregistrament a un estudi de gravació i també podran participar en les jornades professionals del MMVV on hi haurà els programadors catalans del programa “.cat” i tots els professionals que assisteixen al MMVV.

També hi haurà el reconeixement especial del públic.

TM: Quin recorregut tindrà el projecte guanyador?

A més del que he dit, donar-se a conèixer, mostrar el seu treball a possibles programadors i productors i que d’aquestes jornades en surti amb una proposta de producció, coproducció, perquè puguem gaudir-lo la temporada que ve.

TM: Com funciona el sistema de selecció de candidatures?

TONI VIÑALS: Un comitè que s’anunciarà en breu format per gent de les productores, institucions i jo mateix rebrem totes les candidatures, ens les mirem totes una a una, ens reunirem i exposarem quines són les nostres preferències i arribarem a un consens de quines són les 16 i posteriorment les 8 que podran formar part del torneig fent una selecció seguint criteris tècnics que s’adeqüin les bases i després hi haurà una altres selecció amb criteris artístics.

Es tindrà en compte la qualitat de la proposta, l’interès artístic i la possibilitat que es puguin produir i que siguin variades.

TM: Quin tipus de propostes espereu rebre?

TONI VIÑALS: Moltes i variades, esperem propostes de mitja i gran format que cerquin productors que hi vulguin apostar, Tan de gent de les escoltes de teatre musical, de companyies joves, creadors de tot Catalunya, espectacles que es vulguin programar en sales alternatives o de proximitat i que vulguin fer un tast en aquest torneig d’estiu.

TM: Què creus que manca a l’escena catalana de teatre musical catalana?

TONI VIÑALS: Manquen apostes continuades d’excel·lència en els teatres públics, manca treure el prejudici que el teatre musical equival a dir teatre comercial, lleuger i banal. És a dir:

Si deixem el teatre musical en mans de productores que el seu únic interès és la comercialitat, doncs aleshores només tindrem teatre musical comercial, però si entenem que el teatre musical és un llenguatge vàlid per explicar qualsevol mena d’històries tindrem un teatre musical interessant i que ens interpel·li i que arribi a grans públics exigents.

Manca coneixement de tot el ventall que pot tenir el teatre musical i desprendre’s dels prejudicis.

TM: Hem de sentir enveja de Madrid?

TONI VIÑALS: Està clar que podem sentir enveja de la seva potència, de com hi creuen, com hi aposten tant les empreses com els polítics. De com saben donar oportunitat al talent i posicionar-se en l’àmbit mundial, Madrid és la quarta capital del teatre musical al món i la tercera d’Europa.

TM: Si algú està indecís a presentar-se què li diries?

TONI VIÑALS: Per tots aquells que sigui la vostra primera creació en teatre musical el RIIIING! És el vostre espai, perquè volem donar-vos el suport i la visibilitat que el projecte es mereix.

No només podreu mostrar el vostre projecte sinó que també podreu compartir coneixements amb dels altres participants, de les classes magistrals i de les taules de debat, per tant, us esperem!

►Si vols conèixer bé a en Toni Viñals compartim amb tu l’entrevista en profunditat on repassem tota la seva carrera.