►El Teatre Goya ha estat l’escenari de presentació de la 35a temporada teatral del Grup Focus, que a més d’anunciar la seva programació per la temporada 21-22, ha celebrat els 35 anys d’activitat de Focus fent una retrospectiva i apuntant amb força al futur. L’acte ha comptat amb la intervenció de Daniel Martínez de Obregón, president del Grup Focus, i amb la de Jordi Martí, tinent d’alcaldia de l’Àrea de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona, qui ha dedicat unes sentides paraules d’amistat al president del Grup; amb la presència de Jordi Foz, secretari general del Departament de Cultura; de Josep Vives, director general de Promoció Cultural i Biblioteques; de Ferran Mascarell, vicepresident 3r de la Diputació de Barcelona; i dels diputats Francesc Ten i Anna Grau, entre altres autoritats.

►L’acte ha començat fent memòria de la història del grup empresarial: 35 anys, 328 espectacles de creació pròpia que s’han representat en 35.000 funcions, comptant amb la contribució de 3.200 artistes i creadors que han aplegat, en més de 500 escenaris diferents, a més de 13 milions d’espectadors. Grans xifres que reflecteixen una ferma trajectòria al costat del públic, com també n’és mostra els 18 milions d’espectadors que s’han sentit atrets per les cartelleres del Grup Focus durant aquests últims 35 anys. En aquest sentit Daniel Martínez ha afirmat que aquests 35 anys han estat “un inventari de bons moments, d’alegries compartides, d’il·lusions fetes realitat, de missions completes, d’èxits”.

►Acompanyats d’una important representació del sector cultural, dels artistes i creadors protagonistes d’aquesta temporada, així com de tot el personal del Grup Focus, Daniel Martínez junt amb l’staff del Grup i de tota la direcció artística i de gestió de l’empresa, han pujat a escena per bufar simbòlicament les espelmes del seu 35è aniversari.

►Daniel Martínez ha agraït, en la seva intervenció, la presència dels representants d’associacions dels diferents sectors culturals: arts escèniques, música, audiovisual, arts visuals i editorial, amb qui han fet front comú des de l’inici de la pandèmia sota el lema “Cultura Segura”. Ha agraït especialment la tasca de FAETEDA, ADETCA i ACTUA CULTURA per la seva defensa del bé general del sector. Igualment, s’ha mostrat agraït amb les administracions públiques a qui ha reconegut el seu suport en els moments més difícils de la pandèmia.

►L’acte ha finalitzat de manera emotiva amb els quatre fundadors de Focus (Daniel Martínez, Jordi González, Amparo Martínez i Ángel Torrecillas) acompanyats per tota la direcció artística i executiva celebrant el seu 35è aniversari a l’escenari i el públic en peu a la platea.

Balanç de la temporada 20-21: resistència

►El president del Grup Focus també ha volgut fer un balanç d’un any que ha volgut descriure com “el pitjor tràngol de la nostra existència professional… de la nostra i de la de tothom”. L’activitat del Grup deixa algunes dades positives que remarquen la resistència d’aquest, així com l’agraïment al públic que ha donat suport a la cultura amb la seva assistència:

– Els teatres del grup han obert sempre que han estat autoritzats, seguint les normes de seguretat exigides.

– S’han presentat 47 espectacles en 1.192 funcions.

– S’ha assolit la xifra de 255.000 espectadors, que, sobre l’aforament permès, suposa un índex d’ocupació del 70%, amb una recaptació de prop de 5 milions d’euros.

– S’han dut a terme un total de 217 representacions en gira i 5 espectacles han fet temporada a Madrid.

Enfocant el futur: acció

►Tot i la complexitat del moment històric, Daniel Martínez de Obregón s’ha mostrat actiu contra la nebulosa grisa que ha enterbolit l’activitat teatral i molt il·lusionat amb els projectes que inicia el Grup Focus: “aquesta incertesa no ens ha ofegat en la visió curta del dia a dia, ens ha fet mirar més enllà, somiant, planificant i preparant un anhelat dia en què tornéssim a aixecar el teló amb tota la força de creació i producció de la qual és capaç el Grup Focus”. I en aquest sentit ha volgut anunciar alguns dels projectes que d’aquí poc temps es posaran en marxa: un hub de pensament que serà presentat el 5 d’octubre; la BaAF (Barcelona Artist Factory), un nou projecte artístic i formatiu que es farà públic a començaments d’any; o, la presentació de Lantia Escénica, una nova unitat de producció amb seu a Madrid que serà presentada el proper dimarts 7 de setembre, juntament amb la que serà la seva primera producció: Tartufo, de Molière, amb versió i direcció d’Ernesto Caballero. També destaquen tres produccions ambicioses per aquesta temporada: El paraíso perdido, una dramatúrgia d’Helena Tornero i Andrés Lima, protagonitzada per Nathalie Poza, Pere Arquillué i Lucia Juárez, que produirà el Teatre Romea; Golfus de Roma, una renovada versió del clàssic de Stephen Sondheim, dirigida per Dani Anglès, amb Carlos Latre com a protagonista que ha produït Focus; i, Immunitat, una producció de La Villarroel encarregada a Jordi Casanovas, que sotmetrà la gestió política de la pandèmia a judici popular.

Traca artística als teatres del Grup Focus

►Prop de 70 espectacles, dels quals 20 són produccions pròpies, conformaran la programació dels teatres del Grup, que han estat presentats en l’acte pels joves intèrprets Clara Solé, Javi Vélez, Àfrica Alonso, Alejandro Bordanove que formaran part de diferents espectacles de la temporada.

Teatre Romea

►Sota la direcció artística de Josep Maria Pou, la temporada començarà amb l’èxit de la inauguració del Grec 2021 Festival de Barcelona, Carrer Robadors, producció amb Bitó, dirigida per Julio Manrique; seguit de Clitemnestra, la casa dels noms una producció del Teatre Principal de Palma i Testamento, dirigida i adaptada per Agustí Villaronga; més endavant tornarà La Zaranda amb una coproducció amb el Teatre Romea, La batalla de los ausentes; a l’octubre es podrà veure de nou sobre l’escenari del carrer Hospital Señora de rojo sobre fondo gris, producció de Pentacion, protagonitzada per José Sacristán a partir de la novel·la de Miguel Delibes; al novembre s’estrenarà la coproducció entre el Teatre Romea, Teatro Español i el Grec 2021 Festival de Barcelona, La casa de los espiritus, l’adaptació escènica de la famosa novel·la d’Isabel Allende; a finals de novembre gaudirem de la producció pròpia del Teatre Romea, protagonitzada per Josep Maria Pou, Viejo amigo Cicerón, un joc dialèctic firmat per Ernesto Caballero; per acabar l’any la coproducció entre Missògines, Elefant, Mola i Teatre Romea 53 Diumenges, l’èxit de públic del Nadal passat, escrit i dirigit per Cesc Gay; al febrer es podrà veure Cigarreras, un espectacle basat en la novel·la La tribuna d’Emilia Pardo Bazán, un dels màxims exponents de la narrativa feminista gallega del segle XIX, una coproducció de Romea amb la companyia gallega Contraproducións; la primavera arribarà amb una nova producció del Teatre Romea, Final de partida, el clàssic de Samuel Beckett traduït i dirigit per Sergi Belbel i que comptarà amb Jordi Boixaderas i Jordi Bosch com a protagonistes; al maig el Romea acollirà una producció de la CNTC, Lo fingido verdadero; i finalment el juny de 2022 el teatre tornarà a obrir les portes a l’òpera amb la representació d’Adina o el califa de Bagdad, per part de l’Òpera de Cambra de Barcelona.

La Villarroel

►La programació que proposa Tania Brenlle consta de 5 espectacles, junt amb els altres 5 que conformen el cicle l’Offlavillarroel. La Villarroel ofereix una mirada còmplice a l‘espectador amb muntatges que pugen a l’escenari temes rellevants i d’actualitat com l’aïllament, l’homofòbia, el racisme o l’autoajuda. La temporada s’obrirà amb una producció pròpia, Començar, una comèdia dirigida per Pau Carrió, a partir del text de David Eldridge, sobre la necessitat d’escapar de la solitud, amb David Verdaguer i Mar Ulldemolins; a partir de novembre Cristina Genebat, Marta Marco i Nora Navas protagonitzaran l’estrena de Les irresponsables, un text hilarant sobre atrevir-se a ser lliure de Javier Daulte dirigit per Sílvia Munt que coprodueixen Bitò i La Villarroel; ja entrats al 2022 La Villarroel produirà i estrenarà la primera versió en català de L’oreneta, un dels textos més internacionals de Guillem Clua, inspirat en el cas real d’un atemptat terrorista i homòfob,  protagonitzat per Emma Vilarasau i Dafnis Balduz; al maig, Rita de Marta Buchaca, aquest cop interpretada per dues dones, Mireia Portas i Sara Espígul, com a dues germanes que es plantegen l’eutanàsia de la mare; i, finalment tancarà la temporada l’espectacle de nova creació de Marc Angelet i Cristina Clemente Una teràpia integral, una comèdia sobre l’auto ajuda i la necessitat de creure en alguna cosa, que comptarà amb les interpretacions d’Àngels Gonyalons, Abel Folk, Maria Molins i Roger Coma. Dins l’Offlavillarroel, la poesia de la quotidianitat de l’argentí Nelson Valente amb Solo llamé para decirte que te amo; CALMA!, de Guillem Albà; el primer text d’una de les recents incorporacions a l’autoria catalana, Qui estigui lliure, de Xavier Buxeda, amb Pau Escobar, Paula Jornet, i Nil Cardoner; A.K.A (Also Known As), de Daniel J. Meyer; i la relectura en clau feminista d’un clàssic amb L’amansi(pa)ment de les fúries, de la companyia Parking Shakespeare dirigit per Carla Rovira.

Teatre Goya

►La temporada 21-22 comptarà amb la programació de grans espectacles, començant amb Eva contra Eva, una coproducció de Bitò i Focus que recupera de manera lliure el clàssic film de Mankiewicz All about Eve, un text de Pau Miró dirigit per Sílvia Munt i protagonitzat per Emma Vilarasau i Nausicaa Bonnín; tot seguit Pentación presentarà El abrazo, protagonitzat per María Galiana, Juan Meseguer i Jean Cruz, una obra plena de poètica dirigida per Magüi Mira; finalment s’estrenarà la nova creació del tàndem creatiu de gran èxit Joel Joan i Hèctor Claramunt, El gran comediant, una comèdia àcida i trepidant que reflexiona sobre l’esforç que hem de realitzar per complir els nostres objectius, una producció d’Arriska i Focus que protagonitzen Joel Joan, Xavi Mira, Sandra Monclús, Eduard Muntada i Àfrica Alonso.

Teatre Condal

►El teatre del Paral·lel dirigit per Daniel Anglès obrirà temporada amb la producció de Focus de gran format, Assassinat a l’Orient Express, el clàssic d’Agatha Christie adaptat per Ken Ludwig està dirigit per Ivan Morales i comptarà amb Eduard Farelo en el paper d’Hèrcules Poirot; al febrer tornarà el musical d’èxit de l’edició d’enguany del Grec Festival de Barcelona, La filla del mar, una producció de Focus i una creació de La Barni a partir de l’obra d’Àngel Guimerà; durant el desembre tornarem a gaudir de la producció musical de La Brutal i Grec Festival de Barcelona El màgic d’Oz; al maig Alberto San Juan portarà el seu espectacle Nueva York en un poeta, el qual recull les vivències de García Lorca; seguidament el Ballet de Barcelona tornarà un any més al Teatre Condal amb Perspectives; i, finalment, Dos es Más i Pentación Espectáculos pujaran a escena Una noche con ella, un espectacle protagonitzat per Loles León. El teatre acollirà els musicals Una llum tímida, l’espectacle de La Cicatriz que ja va triomfar a finals de la temporada anterior; Playlist, un concert de Miquel Fernández; i, finalment tornarem a gaudir amb Ocaña, reina de las ramblas, un recital teatralitzat a ritme de cuplet creat per Marc Rosich i Marc Sambola i amb Joan Vázquez com a protagonista.

 

Programació familiar als teatres de Focus

►Juntament amb Viu el Teatre, Focus ha preparat una temporada molt especial pensada per a tota la família. Dins el cicle Petit Romea es podran veure els espectacles Bruna el musical; Les aventures del Lleó Vergonyós; Tot esperant en Will; Pintamúsica; Alícia al país de les meravelles; Cris, pequeña valiente; i, El petit Dalí i el camí als somnis. I al Teatre Goya es representarà El monstre de colors, i L’ombra d’en Peter Pan.