El compositor txec Hans Krása va compondre el 1938 una òpera infantil en dos actes titulada Brundibár (El borinot). No va poder assistir a l’estrena, que es va fer en secret a Praga, ja que ja havia estat deportat a un camp de concentració. Allà, va tornar a escriure l’obra, ja que no havia pogut endur-se les partitures, i la va fer representar pels nens i nenes del camp, que, gràcies a la música, aconseguiren així la sensació d’una certa normalitat en aquells moments terribles. La peça ens parla de l’opressió, de manera crítica, però sota una aparença naïf.

Els valors de la pau i la tolerància i principis com l’acceptació de la diferència són bàsics en aquesta òpera, d’aquí que Brundibár es convertís l’any 1998 en el centre d’una experiència d’iniciació a la música que convertia en actors i cantants els nens i nenes de centres educatius de la ciutat.

Gairebé vint anys més tard, prop de cinc-cents estudiants i professors d’instituts barcelonins protagonitzen una nova posada en escena del projecte i tanquen un cercle en fer possible un diàleg entre els nois i noies que van participar en l’experiència vint anys enrere (uns quants dels quals formen part avui de l’equip creatiu i de gestió) i els qui la viuen avui.

Una producció del Grup Instrumental Bcn216, el Grec Festival de Barcelona i el Teatre Lliure de Barcelona, amb el suport de l’Institut de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona, l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona i la Fundació Catalunya Cultura. amb la col·laboració del Consorci d’Educació de Barcelona, l’Escola Superior de Música de Catalunya, Espaiart (Escola d’Arts Escèniques) i el Taller de Músics.