Barcelona, juliol de 1713. Després de l’evacuació de les tropes aliades, la població ha quedat desprotegida davant l’exèrcit borbònic i els representants del poble decideixen optar per la resistència de la ciutat. Ònia, una noia de família noble, decideix plantar cara al seu pare. Desobeint les seves ordres, es nega a seguir la família a l’exili fora muralles. En lloc d’això, Ònia es queda a la Barcelona assetjada pel que ella creu que és el seu deure: sumar-se a la defensa de la ciutat i així, oferir el seu granet de sorra per preservar el paisatge de la terra que l’ha vist néixer.

Així és com engega FANG i SETGE, un musical de gran format que vol apropar els espectadors a la vida dins els murs de la ciutat assetjada. Fent-los partícips dels moments més virulents del conflicte, la trama els portarà a olorar el fang i la pólvora d’alguns dels escenaris crucials del setge, però també els aproparà a les alegries senzilles i l’explosiva eufòria per les petites victòries diàries. El musical pretén fer un retrat coral de les vides que es van veure dramàticament afectades pel setge fent focus en dues parelles d’enamorats partides pel fragor del conflicte, en dos germans enfrontats entre el seny i la rauxa, en els sacrificis i les esperances dels combatents anònims i en les maquinacions d’aquells qui pretenen treure benefici de la batalla.

A través dels perfils reconeixibles d’Ònia, William, Joan Martí, Ramon, Eulàlia, Núria i Onofre, es van obrint les portes de cases, tallers i tabernes, per oferir el retrat d’una comunitat travada i còmplice que es fa plaça forta davant l’adversitat. El resultat és un fresc panoràmic, on les veus anònimes troben el seu lloc dins el cor popular, però d’on també sorgeixen rostres històrics, com el comandant Villarroel. Al capdavall, la intenció de l’espectacle no vol ser una altra que un homenatge a tots els homes i dones que van viure el dramàtic setge. Un homenatge a tota la seva humanitat, feta d’errors i d’encerts. Uns errors i uns encerts que ens han fet avui tal com som.