►El Teatre Victòria acollirà, el pròxim diumenge 13 de juliol, una funció històrica: la darrera representació de Mar i Cel, el musical més emblemàtic de Dagoll Dagom. Una data que també suposarà el comiat definitiu dels escenaris de la icònica companyia després de cinc dècades de trajectòria.

►Amb aquesta última representació del Mar i Cel 2024, dirigida per Anna Rosa Cisquella i Miquel Periel, i amb direcció original de Joan Lluís BozzoDagoll Dagom posa punt final al seu recorregut artístic amb uns resultats que avalen l’èxit de la seva carrera. Des del dia de l’estrena de la quarta reposició, el dijous 19 de setembre de 2024, Mar i Cel ha acumulat: 337.000 espectadors304 funcions i una temporada ininterrompuda de 44 setmanes en cartell. Xifres on també hi ha incloses un total de 33 funcions escolars i l’assistència de més de 36.949 alumnes procedents de centres educatius d’arreu de Catalunya.

L’últim Mar i Cel

Alèxia Pascual al paper de Blanca i Jordi Garreta al paper de Saïd han capitanejat el repartiment del Mar i Cel 2024, enguany especialment jove. Han completat el repartiment Abel García com a Joanot, Albert Gràcia com a Hassèn, Berta Luna com a Idriss, Xavi Fernández que ha repetit com a Don Carles, Eloi Gómez com a Ferran i Arquebisbe Ribera, Clara Renom com a mare de Saïd i Teresa, Sergio Escribano com a Malek i Soldat, Candela Díaz com a Maria i Dona Morisca, Esteve Roig com a Osman i Soldat, Cisco Cruz com a Salam, Baró de Dènia i Soldat, Albert Mora com a Felip III Rei d’Espanya, Albanès i Caporal, Anna Alborch com a Reina Margarida d’Àustria, Carme i Dona Morisca, Bittor Fernández com a Felip, Duc de Lerma i Soldat, Estel Aparicio com a Saïd nen i Montserrat, Carme Giner com a Rosa i Dona morisca, Biel Llongueras com a Adberrahïm i Idriss II, Guillem Ripoll com a Abdul i pare de Saïd i Guillem Fole com a Mohamed i Soldat.

►Dels intèrprets del repartiment de Mar i Cel 2024, han repetit amb la companyia els artistes Xavi Fernández – Mar i Cel 2004 i 2014 -, Albert Mora – Scaramouche -, Anna Alborch – Scaramouche -, Cisco Cruz – Maremar i L’alegria que passa – i Eloi Gómez, Guillem Ripoll i Guillem Fole – L’alegria que passa -.

El musical que ha fet història

Mar i Cel, musical basat en l’obra d’Àngel Guimerà, amb música d’Albert Guinovart i text de Xavier Bru de Sala, ocupa un espai central dins la trajectòria de Dagoll Dagom i, sense cap dubte, ha estat l’espectacle de teatre musical que més ressò ha tingut d’entre totes les seves creacions.

►Aquest relat de pirates i cristians esdevé una metàfora perfecta del món, on els seus habitants continuen obstinats a lluitar, odiar-se i autodestruir-se per raons que haurien d’haver desaparegut fa temps. Una història que, lamentablement, manté una temàtica inesgotable, massa actual, que ens parla de la confrontació persistent entre cultures i religions.

Mar i Cel ha estat el punt d’enamorament del teatre per a molts espectadors i professionals que han confessat que s’han dedicat a aquesta feina, en gran part, influïts pel bon record de l’espectacle.

►Aquesta temporada, Dagoll Dagom ha portat de nou la producció damunt dels escenaris per quarta vegada, mantenint la mateixa ànima original, per tal d’oferir als espectadors la darrera possibilitat de tornar a gaudir d’una obra que, en el seu moment, els va emocionar i, sobretot, per presentar-la als joves que encara no havien tingut la possibilitat de veure-la.

Mar i Cel en xifres

Mar i Cel es va estrenar per primera vegada al Teatre Victòria l’any 1988 i, fins al 1990, la van veure més de 350.000 espectadors en 352 funcions. Es va traduir al castellà i es va fer Mar y Cielo a Madrid, Bilbao i Saragossa el 1990 sumant 146 funcions i 191.000 espectadors. La producció va tornar a escena el 2004 i, fins al 2006, van passar per les platees del TNC i el Teatre Victòria 325.000 espectadors en 374 funcions. El 2006 es va fer a Madrid, València i Mallorca sumant 85 funcions i 36.540 espectadors. El 2007 l’espectacle musical va viatjar fins a l’estranger, a The Opera Halle, a Alemanya, on es van representar 14 funcions amb més de 10.000 espectadors. El 2014 l’espectacle es va reestrenar al Teatre Victòria amb 356 funcions i 306.927 espectadors.

►Abans d’estrenar-se el Mar i Cel 2024 ja s’havien venut més de 150.000 entrades, una venda anticipada insòlita dins del sector de les arts escèniques que va començar el 5 de febrer del 2024, assolint el rècord de 10.000 vendes en un sol dia. Finalment, l’última reposició de Mar i Cel ha acumulat 337.000 espectadors i 304 funcions.
Des de la primera edició del musical el 1988 ja s’han fet 1.631 funcions i l’han vist 1.556.535 espectadors, dels quals 210.753 han estat escolars. Unes dades històriques amb les quals la companyia Dagoll Dagom s’acomiadarà definitivament dels escenaris el pròxim 13 de juliol.

Dagoll Dagom, mig segle dalt dels escenaris

►Durant el 2024, Dagoll Dagom va commemorar els seus 50 anys d’existència, una celebració que va començar amb les estrenes dels espectacles La gran nit de Dagoll Dagom, emmarcat dins del Festival Grec, i del Mar i Cel 2024, i que també va coincidir amb l’anunci oficial de la retirada de la companyia dels escenaris. Al llarg de tots aquests anys, la companyia catalana ha posat en escena espectacles que han deixat empremta a la memòria col·lectiva de diverses generacions: AntavianaFlor de NitMar i Cel o Cop de Rock són alguns exemples teatrals que s’han alternat amb la gravació de sèries de televisió tan populars com Oh, Europa! o La memòria dels Cargols.

►Durant la seva trajectòria artística, Dagoll Dagom ha acumulat un total de: 5 sèries de televisió, 35 espectacles – 23 d’ells, musicals-, 8.657 funcions -695 d’elles, funcions escolars- i 5.090.250 espectadors – 544.015 d’ells, espectadors escolars-.

Dagoll Dagom ha treballat per introduir i assentar el teatre musical tant a Catalunya com a l’Estat Espanyol i arreu del món. Amb els 50 anys de trajectòria ha contribuït enèrgicament al creixement del teatre musical arreu del territori amb la creació de nous públics i a la formació de noves generacions d’actors, actrius i professionals artístics que s’han incorporat al sector del teatre musical.