►Del 3 al 21 d’abril.

►Amb l’objectiu de ser una porta d’entrada a la xarxa professional de teatres, el Festival MUTIS s’ha consolidat com un trampolí per als talents emergents.

►En aquesta 15a edició hi participaran una trentena de companyies dividides en les diferents seccions del festival, abastant des de propostes alternatives i de nova creació de companyies en vies de professionalització fins a teatre universitari, teatre breu i lectures dramatitzades.

►Els espais emblemàtics de Fabra i Coats i Lluïsos de Gràcia tornaran a ser els grans protagonistes d’aquesta trobada artística, mentre que s’incorpora la Sala Off, que acollirà tres dies de microteatre, la sala Carro de Baco a Santa Coloma de Gramenet i el Teatro de los Sentidos a Montjuic.

►Entre la programació es troben obres de nova creació, com l’anterior premi a Millor Direcció i Millor Actor Principal, Héctor Mellinas, amb la seva nova producció Zittel (12 d’abril a la Fabra i Coats); Tomás d’Edna Rocío León Mahecha (13 d’abril a la Fabra i Coats) guanyadora del Premi del Ministeri de Cultura de Colòmbia en 2021 per a la producció audiovisual d’arts escèniques i text ja publicat amb Edicions Mutis l’any 2023; i Ladrillo portante de celda circular del Col·lectiu Acàcies (13 d’abril a la Fabra i Coats), text resultant d’una exploració dramatúrgica entorn del Conflicte Armat Colombi enfocant-se en dos de les seves problemàtiques més esquinçadores i cruels: el desplaçament forçat i les execucions extrajudicials.

►A més, aquest any hi ha diverses obres de comèdia entre les quals destaquen Lorca en Lorca de Mamut teatre (13 d’abril a la Sala Off); Síndria de la Companyia La Crispeta (14 d’abril a la Fabra i Coats); i Remanso de Paz de la Cía. Delinfame (12 d’abril a la Fabra i Coats), que repeteix en el festival per segon any consecutiu.

►Propostes musicals:

Ladrillo portante de celda circular.

13 d’abril a les 19 h. Fabra i Coats.

►Amb l’adaptació i la direcció de Nicolás Castro Artuz, l’escenografia la il·luminació i el vestuari de Laura Garcia-Duran Ritort i la direcció musical d’Anila Padrós Montagut.

►La Mary és una dona que, a causa de la violència, carrega a les espatlles, en la forma d’un vell maó, el pes de la pèrdua: la dels seus dos fills, el seu espòs i la seva casa. La Mary es veu immersa en una burocràcia ridícula que només amplia els terminis del seu patiment. Davant d’això, l’única cosa que anhela és trobar respostes a la misteriosa desaparició dels seus fills –Ancizar i Uriel– i fer justícia a la mort del Negro –el seu espòs–, situació que desemboca en el desplaçament forçat de la dona, la qual deambula en un món ple d’angoixa i disgust, on la justícia no necessàriament és homòloga a la llei. Ladrillo portante de celda circular és un text resultant d’una exploració dramatúrgica per part de Liliana Hurtado Sáenz al voltant del Conflicte Armat Colombià, enfocant-se concretament en dues de les seves problemàtiques més esquinçadores i cruels: el desplaçament forçat i les execucions extrajudicials o falsos positius.

►A partir d’un tractament gairebé brechtià del text i una aposta estètica i musical que beu i s’inspira del folklore tradicional colombià, posen a sobre l’escenari a un personatge repartit en quatre veus (tres parlades i una cantada) que ens explica una faula esquinçadora, emotiva i macabra d’una forma única, la qual permet acostar, de la forma més responsable i respectuosa, unes problemàtiques de magnituds dantesques a tota mena de públic, independentment de la seva procedència.

TRAMPANTOJO, o el relat de la història d’Espanya.

►Divendres 19 d’abril, a les 20.30 h, a l’espai jove La Bàscula. Entrada gratuïta.

►És una idea original de Maria Villarejo Barberà, autora i directora de l’obra, amb el disseny de l’escenografia de Julia Ledesma, els dissenys de so i llums de Marc Gimeno,  les veus en off de Lia Sampai.

►Interpretada per: Ana Nicolás de Cabo (Percussionista i actriu). Cristina Sales (Cantant i actriu). Marina Tomàs Amado (Guitarrista i actriu). Maria Villarejo Barberà (Actriu i cantant).

►És una producció d’Espurna Teatre.

►A mig camí entre el bioteatre i el teatre documental, TRAMPANTOJO, o el relat de la història d’Espanyaés un projecte multidisciplinari que en les 8 escenes que la componen, viatja d’allò personal a allò comú, d’allò individual a allò col·lectiu, per rescatar i portar a la superfície un tema de memòria històrica: l’herència musulmana i jueva de la península Ibèrica. 

►Assistirem doncs a un relat històric diferent de com ens l’han explicat fins ara, on el circ, la dansa, el cant, la música, el text, les projeccions i el teatre visual es combinaran per fer-nos arribar un missatge trencador i impactant.

►L’obra és la primera producció de la companyia Espurna Teatre, companyia emergent que arriba amb força per fer-nos repensar el nostre propi relat històric: sabem realment qui som?