►El projecte Òh!pera. Microòperes de nova creació torna per quarta vegada al Gran Teatre del Liceu –aquest cop, també dins la programació del Festival Grec de Barcelona– per a fomentar l’experimentació i aprenentatge de joves estudiants de diferents disciplines de disseny de la ciutat,  a través d’una experiència real de creació operística tot generant espais sòlids on es pugui investigar en el camp de l’òpera contemporània. Aquest any són tres les òperes de petit format –o microòperes– concebudes per ser presentades durant una mateixa vetllada, un projecte que lidera el director d’escena Àlex Ollé (artista resident del Liceu, membre fundador de La Fura dels Baus) i que és una coproducció del Liceu i de la Regidoria de Cultura i Indústries Creatives de l’Ajuntament de Barcelona a través del Disseny Hub Barcelona.

►Les obres que es presentaran a diversos espais del Liceu –com la Sala Mestres Cabanes o el Foyer– els dies 25, 26 i 27 de juliol, en dos passis (18h i 19.30h), són La vergonya, la panerola i El Corte Inglés, de la compositora Sirah Martínez, amb llibret de Clàudia Cedó, direcció d’escena de Mercè Vila Godoy i direcció musical de Néstor BayonaIkaria, de la compositora Ariadna Alsina, la llibretista Anna Pazos, amb Daniel Huertas al podi i direcció d’escena de Berta Prieto; i Estètica i massacre, amb música del compositor Carles Prat, que també fa la direcció musical, llibret de Carlota Gurt, i direcció d’escena d’Oriol Pla.

►En les seves tres temporades anteriors, Òh!pera ja ha produït 11 microòperes de 30 minuts, i hi han treballat al voltant de 160 alumnes i 65 professionals, a més dels equips tècnics i artístics del Gran Teatre del Liceu, ja que la idea és que en un mateix projecte puguin compartir experiència estudiants en plena formació amb artistes i tècnics que ja coneixen el món del teatre i de l’òpera. Alumnes i professors d’escoles superiors de disseny, art dramàtic i del Conservatori de Música del Liceu participen en el projecte, aportant la seva creativitat i investigant a nivell artístic i tècnic en diversos àmbits escènics en una experiència pràctica i professional del procés de creació d’una òpera, des del començament fins al dia de l’estrena, que suma uns 10 mesos de treball i recerca.

►Més enllà de fomentar la nova creació i de familiaritzar els autors i artistes que hi participen, també es busca atreure nous públics, en especial el més jove interessat en la música i el teatre, però sense experiència a l’àmbit de la lírica.

►Els projectes seleccionats integren creadors joves amb músics, dissenyadors, directors musicals i d’escena, escenògrafs, tècnics de so, videoartistes, coreògrafs i especialistes en diverses disciplines escèniques que expliquen el caràcter multidisciplinari de l’òpera com a gènere i la seva transversalitat amb altres formes d’expressió artística, a més d’afavorir la creació de xarxes internacionals, la creació sostenible i el treball en equip.

►Respecte de la internalització del projecte, Òh!pera ja ha visitat l’Amèrica del Sud: el novembre de l’any passat, es va estrenar al Teatro Biobío de Concepción (Xile)Filles del món, de la compositora Marian Márquez i llibret d’Ariadna Pastor que es va presentar a l’edició 2023 d’Òh!pera

►LA VERGONYA, LA PANEROLA I EL CORTE INGLÉS (a la Sala Mestres Cabanes)

Resum argumental
Ens trobem en una casa on ja no hi viu ningú, només un exèrcit de paneroles. Una noia l’endreça per ensenyar-la a uns possibles compradors. Era la casa de la seva mare, una dona amb diversitat funcional que va morir fa un temps. Tornar a la casa li fa reviure la relació amb la seva mare, a qui havia estimat amb orgull durant la infantesa i de qui s’havia avergonyit a partir de l’adolescència, quan l’havia mirat amb els ulls dels altres.

Música: Sirah Martínez Álvarez
Llibret: Clàudia Cedó
Direcció d’escena: Mercè Vila Godoy
Direcció musical: Néstor Bayona
Ajudant de direcció d’escena: Pere Vendrell (Alumne d’ESAD Eòlia)
Disseny d’il·luminació: Josep Pijuan (Alumne de l’Institut del Teatre)
Disseny d’escenografia i vestuari: ELISAVA Facultat de Disseny i Enginyeria de Barcelona
Tutors: Sebastià Brosa i Mireia Cusó
Intèrprets: Judit Pardàs i alumnes i graduats del Conservatori Superior de Música del Liceu
Escola: ELISAVA Facultat de Disseny i Enginyeria de Barcelona (Carles Mercader, coordinador)

►Sirah Martínez Álvarez
►La seva música, basada en la recerca del gest i el timbre, ha estat interpretada per músics de l’Instant Donné, Frames Percussion o el Trio Polycordes i tocada en festivals com el Festival de Bregenz, Sampler Sèries, o l’Atelier Lyrique de Tourcoing. També ha rebut encàrrecs de Radio France i L’Auditori de Barcelona, entre d’altres.

►Clàudia Cedó
►Dramaturga, guionista i directora. Creadora d’escenaris especials i teatre amb artistes amb diversitat funcional. Ha escrit Una gossa en un descampat, l’adaptació de Canto jo i la muntanya balla, Mare de Sucre, Síndrome de Gel o Fantàstic Ramon. És guionista de la sèrie d’animació Jasmine & Jambo. Estrena el curt De sucre amb Lastor Media.

►Mercè Vila Godoy
►Fundadora de l’Associació Artística LA BANDA. Ajudant de direcció de Carme Portaceli, Carol López, Oskaras Korsunovas, Hermann Bonnín o Stefan Metz. Directora d’escena de Pilot, Lo nuestro, 365 dones l’any, Hola, ràbia!, El pequeño poni, Muda, Somni, L’any que ve serà millor o Las chicas del tres i Media Floppies.

►Néstor Bayona
►És director d’orquestra. Estudia al Royal Northern College of Music de Manchester, a la Universitat de Ginebra i a la Universität der Künste de Berlín. És director assistent a l’Opéra de Marseille, al Liceu i a la Komische Oper de Berlin, director resident de l’Orquestra Simfònica de la Ràdio Nacional de Polònia (NOSPR) i director artístic del Concurs Internacional de Piano Ricard Viñes.

►IKARIA (al Foyer)
Resum argumental
Dues amigues viatgen a l’illa d’Ikaria per conèixer un pastor de cabres que una d’elles ha descobert a les xarxes socials. Segons ella, representa l’autenticitat de la vida rural, la puresa del cos i de l’ànima i vol que ell la deixi prenyada. La realitat del pastor és tota una altra i la idíl·lica Arcàdia grega dista molt del paisatge devastat que tenen al voltant.

Música: Ariadna Alsina
Llibret: Anna Pazos
Direcció d’escena: Berta Prieto
Direcció musical: Daniel Huertas
Ajudant de direcció d’escena: Juli Aymí (Alumne d’ESAD Eòlia)
Disseny d’il·luminació: Sergi Cerdan (Alumne de l’Institut del Teatre)
Disseny d’escenografia i vestuari: IED Istituto Europeo di Design
Tutora: Claudia Schneider
Intèrprets: Alumnes i graduats del Conservatori Superior de Música del Liceu
Escola: IED Barcelona Centre Superior de Disseny (Raffaella Perrone i Ana Pérez, coordinadors)

►Ariadna Alsina
►La seva música ha estat interpretada per músics com l’Ensemble Sillages, l’Ensemble Contrechamps o el Plural Ensemble i ha rebut encàrrecs de Radio France, el GRAME de Lyon, el Centro Nacional de Difusión Musical o el Festival Mixtur. El 2023 va estrenar al Festival Manifeste de Paris l’obra Split Screen Vestiges, encàrrec de l’IRCAM i el CMBV de Versailles.

►Anna Pazos
►És escriptora i documentalista. És autora dels llibres Poder i desig (Fragmenta, 2023) i Matar el nervi (Segona Perifèria/Random House, 2023), aquest últim traduït a l’italià i a l’anglès. Col·labora amb El País i diverses productores audiovisuals. El 2020 va publicar a la BBC The Circle, un curt documental.

►Berta Prieto
►Actriu, dramaturga i directora teatral, es va formar al Col·legi de Teatre i, juntament amb Lola Rosales, ha dut a terme tres espectacles. El seu darrer projecte de creació és Del Fandom al Troleig, una sàtira del bla bla bla producció de la Sala Beckett. També és la cocreadora de la sèrie Autodefensa de FILMIN.

►Daniel Huertas
►Director d’orquestra, estudia a Musikene, al Conservatori della Svizzera italiana de Lugano i a la Haute École de Musique de Genève amb Laurent Gay. Obté el Premi Neeme Järvi al Festival Menuhin de Gstaad i participa a l’Acadèmia de Direcció del Festival de Lucerna. És director convidat de l’Orquestra del Pays de Savoie i de l’Orquestra Filarmónica AVS, director musical d’OperaLab al Grand Théâtre de Genève i director assistent de l’Ensemble Intercontemporain a París.

►ESTÈTICA I MASSACRE (al Box jardí)
Resum argumental
Una conversa quotidiana d’una parella sobre l’obsessió estètica deriva en un qüestionament sobre com ens afecten els imperatius estètics en funció del gènere. Per tal de posar en dubte els arguments d’ella, ell decideix sotmetre’s a un seguit de processos i tractaments estètics que generalment pesen sobre les dones. N’escriurà una sèrie d’articles i ho documentarà a xarxes. A mesura que la popularitat d’ell i el seu projecte desborden les xarxes socials, ell entra en una espècie de deliri narcisista i ella se’n sent cada cop més i més lluny.

Música i direcció musical: Carles Prat Vives
Llibret: Carlota Gurt
Direcció d’escena: Oriol Pla
Ajudant de direcció d’escena: Rosa May (Alumne d’ESAD Eòlia)
Disseny d’il·luminació: Mariona Ubia (Alumne de l’Institut del Teatre)
Disseny d’escenografia i vestuari: LCI Escola de Disseny i Arts Visuals
Tutor: Josep Iglesias
Intèrprets: Alumnes i graduats del Conservatori Superior de Música del Liceu
Escola: LCI Barcelona Escola de Disseny i Arts Visuals (Anna Pallerols, coordinadora)

►Carles Prat Vives
►Format a l’Escolania de Montserrat, a l’ESMUC i a la Hochschule für Musik Köln. Membre del Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana i director del Cor Francesc Valls de la Catedral de Barcelona. Les seves obres han estat interpretades per The King’s Singers, Cor de Cambra del Palau o Cor Francesc Valls, Corul National de Romania. Ha estrenat dues òperes, Il teatro alla moda i Campanes de Boira.

►Carlota Gurt
►És escriptora (Biografia del foc, Sola, Cavalcarem tota la nit, La teoria dels forats) i traductora (Woolf, Goethe, Ephron, entre d’altres); col·labora en mitjans de premsa, ràdio i televisió; durant deu anys va treballar en el camp de les arts escèniques a La Fura dels Baus i al Festival Temporada Alta.

►Oriol Pla Solina
►Actor i director, va començar en el món del teatre amb la companyia familiar, Teatre Tot Terreny, a l’edat de 6 anys. Influït familiarment pel teatre de carrer i l’escola de Lecoq, s’interessa pel pallasso, la música, el mim, l’acrobàcia, la dansa, el circ i l’escriptura teatral. Des de ben jove combina la creació teatral, la interpretació, ja sigui al teatre, a la televisió o al cinema. S’estrena com a director teatral amb Travy. Col·labora amb la Cia. Baró D’Evel i acaba d’estrenar Gola co-dirigit amb Pau Matas.

►Escoles participants al projecte Òh!pera 2025
►L’alumnat que participa en el disseny dels espais escènics i el vestuari prové d’aquestes tres escoles:
►ELISAVA Facultat de Disseny i Enginyeria de Barcelona
►LCI Barcelona Escola de Disseny i Arts Visuals
►IED Barcelona Centre Superior de Disseny

►L’alumnat que fa les ajudanties de direcció prové de:
►Eòlia Centre Superior d’Art Dramàtic. ESAD. Dramatúrgia i Direcció
►graduats que fan el disseny d’il·luminació provenen de:
►Institut del Teatre (IT). ESAD. Escenografia

►Els intèrprets (cantants i instrumentistes) provenen majoritàriament de:
►Conservatori Superior de Música del Liceu.

►Amb la col·laboració de:
►Fàbrica de Creació Fabra i Coats