►L’estrena de la 36a edició de la Cantània es va celebrar finalment el dimarts 6 de maig, després d’haver-se cancel·lat dilluns 28 de juny  a causa de l’apagada elèctrica general. Una cancel·lació que va afectar a les 2 primeres sessions −de les 37 que acull L’Auditori− i que es programaran finalment el 17 de juny.

►Cantània és el projecte estrella dissenyat i produït pel Servei Educatiu de L’Auditori, que enguany protagonitzen fins a 35.000 escolars de cicle mitjà i superior de primària de Catalunya i Espanya. Seran 104 concerts en total que es faran a L’Auditori de Barcelona i a 9 municipis més de Catalunya (Sant Cugat, Mataró, El Vendrell, Manresa, Figueres, Vic, Vilafranca del Penedès, Granollers i Torroella), així com a 3 ciutats de la resta de l’Estat (Àvila, Burgos i Parla).

►Enguany es podrà gaudir de l’obra Real, amb música de Xavier Pastrana i text de Llucia Ramis, que reflexiona sobre els límits de la realitat i la ficció, a través de l’univers de dos personatges de videojoc.

►Amb els joves intèrprets, fan possible la Cantània un extens equip d’artistes format per Elisenda Carrasco, Oriol Castanyer, Eva Martínez i Ana Boixeda a la direcció musical, i Adrià Aubert i Cristina Martí, a la direcció escènica. D’alt de l’escenari, dues veus solistes i vuit intèrprets de piano, violins, violoncel, contrabaix, clarinet, trompa i percusisió acompanyanen els infants en la seva interpretació.

L’edició més accessible de la història

►Més enllà de l’endarreriment de l’inici de la Cantània, la gran novetat d’enguany, és la planificació d’una trentena de mesures per millorar l’accessibilitat universal del projecte i que la converteix en l’edició més accessible de la seva història. La 36a edició oferirà una experiència de qualitat tant als infants participants, com als docents i públic assistent, suprimint obstacles i millorant la participació cultural i social de manera col·lectiva.

►Així, per primer cop, els infants amb sordesa signants podran participar cantant en LSC (Llengua de Signes Catalana) a la Cantània, de la qual se n’ha enregistrat una versió sencera per la seva preparació a l’escola. El dia del concert s’oferirà un sistema de doble intèrpret dirigit a públic i artistes simultàniament i també s’interpretarà en LSC l’habitual entrevista que es fa als autors, també sobretitulada segons criteris d’accessibilitat universal. De fet, els sobretítols s’incorporaran a tots els auditoris de Catalunya que acullen la Cantània, més enllà de L’Auditori de Barcelona, on ja es venia fent. També s’han creat les bosses tàctils, amb un assortiment d’elements que ajuden a facilitar l’autocontrol i la gestió emocional dels infants que ho requereixin, així com les visites anticipatòries i tàctils, dirigides als escolars que puguin millorar la seva experiència anticipant-se al context.

►A les guies en lectura fàcil i pictogramesmaterial didàctic accessible o la disposició de zones relax per als infants que necessiten descans i aïllament durant el concert o els assajos, enguany també s’ha sumat a la Cantània el disseny d’un nou sistema de seients per a les persones amb acondroplàsia o altres displàsies esquelètiques per viure l’experiència sense obstacles, i s’ha obert un canal de comunicació directe que ha rebut més d’una trentena de peticions per gestionar eficaçment l’accessibilitat. En aquesta edició, s’han atès de forma individualitzada 138 escoles i fins a 233 casos relacionats amb l’accessibilitat.

Real, realitat i ficció

►La 36a edició està protagonitzada per la Vera i l’Ernest, dos personatges de videojoc. L’Ernest vol saber què hi ha més enllà de les aventures que estan condemnats a repetir, vol sortir del rectangle on estan tancats. La Vera li diu que realitat i ficció són el mateix, i que l’una serveix per explicar l’altra (a través dels contes, les faules o amb metàfores). Com que no el convenç, li mostra les realitats d’alguns nens i nenes enganxats al videojoc que ells protagonitzen. Llavors tots dos salten al món tangible i l’Ernest s’espanta, perquè ja no té la protecció de la pantalla. De fet, la Vera i l’Ernest també són jugadors que s’evadien mitjançant un món al qual eren herois immortals. Ara han d’aprendre que tothom és alhora persona i personatge, real i representació, sempre protagonista del joc de la vida.

Sobre la Cantània i la seva preparació

►La Cantània és un activitat participativa em forma de cantata per a l’alumnat de 4t, 5è i 6è de primària de tota Catalunya, però des de fa uns anys també d’infants de la resta d’Estat i, fins i tot del món, ja que el projecte s’ha exportat amb gran èxit. Durant el curs escolar, els alumnes, amb l’ajuda del professorat, assagen les cançons i les coreografies que formaran part de l’espectacle, que s’estrenarà a final de curs i se’n farà tants concerts com calgui per tal que tots els infants que han treballat l’obra durant tot el curs puguin cantar-la. Cada any, la Cantània és diferent ja què s’encarrega a compositors i escriptors catalans de reconegut prestigi, especialment per a l’ocasió. Ja han passat per la Cantània en edicions precedents compositors com Marc Timón, Raquel García-Tomàs, Josep Maria Guix o Òscar Peñarroya, així com els autors Jair Domínguez, Bernat Castany, Marc Donat o Cèsar Aparício, entre molts d’altres.

►El projecte de la Cantània compta amb el suport el suport de la Diputació de Barcelona i la Unió Europea a través del programa Interreg POCTEFA, així com amb el patrocini de Nestlé que, durant totes les sessions de la Cantània a L’Auditori, estarà present donant a conèixer Nutriplato, un mètode d’educació nutricional creat conjuntament amb l’Hospital Sant Joan de Déu per promoure una alimentació saludable entre els més petits de la casa.